Wednesday, September 23, 2009

Kembalinya Kepada Fitrah

0 comments
Terdapat beberapa golongan manusia yg menyambut ketibaan 'Aidilfitri.Ada golongan yg gembira,sedih & tidak kurang juga ada yg langsung tiada apa-apa perasaan menyambut kehadiran Syawal yg penuh barakah.Namun,hakikatnya kita masih belum benar-benar menghayati hikmah di sebalik Syawal yg menjelang tiba.Yang hanya kita tahu adalah kita boleh bercuti & pulang ke kampung halaman bersama sanak saudara yg lain.Tak kurang juga sambutan 'aidilfitri ini mudah utk kita ingati dgn meningkatnya kadar kemalangan jalanraya.Ataupun 'aidilfitri adalah masa utk kita menghantar ucapan-ucapan kemaafan melalui kad raya ataupun dgn cara yg lebih mudah iaitu SMS.Itulah 'aidilfitri..

FITRAH YANG PERLU DIHAYATI

Hari ini merupakan hari ke-4 Syawal..Alhamdulillah kita masih dapat melihat org ramai masih gembira menyambut 'aidilfitri dgn mengunjung sanak-saudara & sahabat handai.Masih banyak lagi stok kuih raya yg tersimpan.Lemang,ketupat,dodol & pelbagai lagi juadah raya masih terasa lagi 'aura' keenakannya..Syukur atas pemberian Allah ini.Benar apa yg dikatakan oleh tok khatib di dlm khutbah 'aidilfitri tempoh hari.Kita bertuah dpt meraikan 'aidilfitri dlm suasana sebegini.Bagaimana pula dgn saudara se-Islam kita di negara lain..Bila difikirkan kembali,rupanya diri ini lebih malang barangkali berbanding saudara-saudara di seberang sana.Kita dpt menyambut perayaan ini dlm suasana yg aman,alhamdulillah.Mereka pula menyambut 'aidilfitri dlm suasana sekeliling yg dipenuhi ujian Allah.Apabila diri sering dilingkari dgn ujian Allah,di situlah terselit kekuatan iman yg bisa memudahkan diri utk menggapai kasih sayang & redhaNya serta mudah utk mendapat syurga yg diidam-idamkan.Namun,beranikah diri ini utk berada di situasi tersebut??

'Aid asalnya drpd kalimah 'aidu beerti pulang.Fitri,dari kalimah fitrah iaitu asal/suci..Inilah pengertian yg seringkali kita terlepas pandang.Sebab itulah dlm suasana aman sebegini kita susah utk mempunyai iman sekental saudara di sana.Ujian Tuhan jarang menimpa,pengertian 'aidilfitri pun tak difahami.Mana mungkin kita dapat menghayati dgn sepenuh jiwa akan untungnya Ramadhan & untungnya Syawal..Allah Taala telah menyediakan satu 'pakej rangsangan' yg cukup istimewa buat hambaNya utk mengecas hati,jiwa,iman & taqwa agar menyedari hakikat sebenar kejadian mereka.

Kita diwajibkan berpuasa selama 30 hari di bulan Ramadhan yg tersedia bermacam-macam nikmat & hikmah serta promosi-promosi hebat yg tak kan sama sekali dapat nikmati di 11 bulan yg lain.30 hari tersedia utk kita membuang kotoran-kotoran,menambah power iman serta amalan tanpa gangguan drpa iblis & syaitan..Setelah menyempurnakan 30 hari yg penuh keberkatan tersebut,muncul pula Syawal utk kita sama-sama raikan sehingga diharamkan kpd kita semua utk berpuasa pada hari tersebut.Oleh sebab itulah kita dikatakan kembali kpd fitrah.Fitrah asal kejadian kita sbg manusia,sbg hamba Allah yg hanya menumpang seketika di muka bumiNya sebelum berjumpa dgn hari kpd sekalian hari yg sama sekali kita tidak dapat lari & kembali semula ke muka bumi.Fitrah kita suci drpd sebarang kotoran.Ramadhan sbg medan utk kita mencuci diri dari dosa-dosa.Muhasabahkan diri sepanjang 11 bulan lalu yg telah diharungi dgn penuh dosa & noda.Setelah selesai 'cucian',Allah sediakan bulan Syawal utk kita mulakan kembali hidup sebagai hambaNya yg taat.Apa yg buruk yg dilakukan sebelum ini ditinggalkan..Kembalilah semula kita kpd fitrah kejadian,suci ibarat kain putih.

11 BULAN YANG PERLU DIHARUNGI

Sebelum Ramadhan yg mulia pergi selangkah demi selangkah meninggalkan kita,'dia' telah mengingatkan kita utk byk beramal ibadat sewaktu kehadirannya agar kita dapat bertahan mengharungi hidup selama 11 bulan mendatang yg penuh onak dugaan.Beruntunglah bagi sesiapa yg benar-benar merebutnya tetapi amat malang bg sesiapa yg membuat sambil lewa tika 'dia' hadir di sisi.Kini,kita perlu menunggu kembali akan kehadirannya..Hakikatnya,masih adakah lagi Ramadhan akan datang bg diri kita.??Adakah dapat lagi kita 'menatap' wajah Ramadhan??Berpuasa..Bersahur..Tadarus..Solat tarawih..Semua itu belum pasti.Lambaian Ramadhan dgn penuh senyuman semakin menjauhi kita..Tinggallah kita sendirian bertarung dgn iblis,syaitan & hawa nafsu utk mengharungi hari-hari mendatang tanpa Ramadhan di sisi..Semoga dapat kita bertemu semula dgnnya pada tahun akan datang..Amiin

Friday, September 4, 2009

Permulaan Kepada Memahami Agama

0 comments
Selepas Subuh tadi,saya berkesempatan utk menadah kitab Misbahul Munir Fi Ma'rifatillah Al Qadir.Alhamdulillah,suka di ruangan blog ini utk saya berkongsi serba sedikit ilmu yg telah dipelajari yg telah membicarakan berkenaan ilmu aqidah..Sebelum pergi kpd perkara-perkara aqidah yg lebih besar,ada perkara kecil sebenarnya yg kita tak perasaan ataupun sememangnya kita tak tahu dan tak nak ambil tahu.Pertama,apakah takrifan sebenar 'AGAMA' yg seringkali kita sebut-sebutkan.?Perlu kita yakin setinggi-tingginya,agama yg HANYA diterima oleh Allah adalah ISLAM dan takrifan agama yg sebenar adalah syariat yg diturunkan oleh Allah melalui kalam atau lidah para nabi,kemudian ia disampaikan kepada sahabat-sahabat,tabi' tabi'in sehinggalah kpd para ulama' yg masih tinggal kini utk disampaikan kpd seluruh umat manusia biasa utk terima,ikut,patuh & amalkan segala apa yg telah Allah Taala suruh.Ini menjadikan,apa shj yg diajar oleh nabi adalah drpd Allah Taala yg sewajibnya utk kita ikut kerana dunia ini Dia yg punya dan di penghujung hidup dunia ini nanti,kita akan kembali semula kepadaNya.Tak kan ada seorg doktor,jurutera,menteri hatta ulama' yg akan hidup sampai bila-bila.Oleh sebab itu,mana mungkin boleh kita perkecilkan urusan-urusan agama dlm kehidupan seharian.Dan juga perlu utk kita yakini bahawa setiap perkara walau sekecil-kecil perkara dan masalah,PASTI ada hukum & cara penyelesaiannya di dlm Islam.Setiap masalah yg manusia hadapi,COMFIRM 100% ada penyelesaiannya dlm Islam.!Masalah arak,ada dlm Islam, bagaimana utk diselesaikan.Masalah rogol.Masalah ragut.Masalah bunuh.Tak terkecuali masalah kerajaan Perak,comfirm ada penyelesaiannya dlm Islam.Itupun kalau kita rujuk kpd cara Islam..Sekadar selingan.Kebiasaan kita pada hari ini hanya pandai menyebut dia beragama sedangkan maksud agama itu pun masih tunggang terbalik.Nak kahwin,nak kepada orang yg beragama.,terutama kaum wanita yg mahukan lelaki yg beragama kononnya sbg pasangan hidup.Tak terkecuali juga kaum lelaki.Tetapi apakah jenis 'agama' yg dimaksudkan pun kita tak tahu.Adakah memegang tasbih 24 jam itulah yg kita kira sbg beragama?Adakah yg selalu pakai kopiah atau purdah itulah yg kita declare sbg org beragama yg kita mahukan?Ataupun kita mahukan org beragama yg mempunyai tanda hitam di dahi???Suara sedap bila mengaji?Serban lilit 100 kali??Mungkin semua itu betul,tetapi mungkin juga semua itu palsu.Hanya 'hiasan' dlm mereka beragama...

Disebabkan semua perkara hatta sekecil-kecil perkara ada di dalam Islam,maka semua itu mempunyai hukum-hukum.Dan hukum,pasti ada ganjaran,pasti ada balasannya andai kita patuh atau engkar.Terdapat 4 hukum teras/asas/dasar di dlm Agama Islam iaitu Hukum AQAL,Hukum SYARA',Hukum WADH'I & Hukum ADAT..Untuk menjadikan kita sebagai sebenar-benar muslim yg beriman dgn Allah Taala,meyakini akan kesemua hukum ini merupakan permulaannya.Gabungan keempat-empat hukum inilah yg akan memandu kita mengetahui mengapa perlunya kita tunduk patuh serta mengagungkan kebesaran Allah.Perasaan & tindakan inilah yg tercetus dek kerana inilah siraman & baja kpd aqidah kita.Apa pula itu aqidah??Aqidah adalah satu ikatan.Ikatan pengharapan,ikatan keyakinan,ikatan kesungguhan kita yg hanya akan membesarkan Allah,mengagungkan syariat-syariatNya serta menafikan kekuasaan manusia,yg sebenarnya bersifat maha lemah.Kita membuang pengabdian atau kebergantungan yg tinggi terhadap sesama manusia dan kita gantikan dgn hanya mengabdikan diri hanya kpd Allah.!

Buat kali ini,huraian hanya kpd hukum AQAL.Hukum Aqal terbahagi pula kpd 3 iaitu:

WUJUB-ertinya sungguh atau betul sungguh atau comfirm 100%!
ISTIHALAH-ertinya mustahil
JAWAZ-ertinya boleh

Contoh mudahnya bg menggambarkan ketiga-tiga hukum ini adalah;
Wujub/comfirm si ayah lagi tua dari anak..Istihalah/mustahil anak lagi tua dari si ayah..Dan jawaz/boleh isteri tu lagi tua dari suami..

Sekadar itu buat perkongsian kali ini.Andai ada sebarang kesilapan,sama-sama kita perbetulkan.Wallahu'alam


Wednesday, September 2, 2009

Perak Kembali Panass..!!

0 comments


Speaker Perak yg sah,V.Sivakumar telah menetapkan utk mengadakan persidangan di Dewan Negeri pada hari ini.Seperti yg telah dijangka,kekalutan bakal tercetus antara YB Pakatan Rakyat & pihak polis.


Menurut sumber,pihak polis sudah memulakan tugasan 'penting' mereka seawal jam 6.30 pg td..Kawalan yg ketat di sekitar bangunan SUK telah dilakukan."Pokok Demokrasi" turut dikawal oleh pasukan polis agar sejarah kerajaan bawah pokok Kerajaan Pasir Berdengung tidak lagi wujud..

Dikhabarkan persidangan ini bakal diadakan di Hotel Heritage,berdekatan dgn bangunan SUK.Buat sementara waktu,satu sidang media diadakan di Wisma DAP...Persidangan ini amat membimbangkan pihak BN kerana pelbagai usul bakal dibangkitkan bagi membongkar pembohongan yg telah dilakukan oleh kerajaan kudeta tersebut....

Rahmat.??Pengampunan..??Bebas..????

0 comments
Dalam sedar tak sedar,hari ini kita telah menjengah ke hari yg ke-12 Ramadhan.Bermakna,hny tinggal lebih kurang 18 hari shj lagi utk kita sama-sama mengaut keuntungan-keuntungan,bonus-bonus serta promosi-promosi yg terhidang di sepanjang bulan mulia ini..Syaitan-syaitan yg dibelenggu makin menguntum senyum dek kerana tidak lama lagi mereka bisa menjalankan kegiatan harian mereka seperti biasa tanpa sebarang halangan..

Namun,hanya manusia yg masih tidak sedar akan hal ini.,termasuk empunya diri barangkali.Bukan kesedihan yg dirasakan,tetapi senyuman pula yg berkuntum di bibir-bibir.Semakin menghala ke penghujung Ramadhan,semakin lebar senyuman yg terukir..Raya sudah hampir!Kuih sudah disediakan.Baju raya sudah siap ditempah.Langsir,karpet,sofa,tv,.......Semuanya telah siap tersedia.Manakan tidak kita tersenyum lebar....Sememangnya,aidilfitri disambut dgn sebenar-benar fitrah.Fitrah memandang dunia lebih drpd Allah.!

Dalam diam-diam Ramadhan,rupanya sepuluh yg pertama telah berlalu..Ke mana perginya RAHMAT Allah yg tersedia di dlmnya??Adakah berjaya digapai??Memperoleh rahmat drpd Allah bukanlah sesuatu yg mudah dan juga bukanlah sesuatu yg payah..Allah telah menyediakan bulan yg mulia ini sbg tempat utk memperoleh rahmatNya dgn cara yg cukup mudah.Alangkah rugi & hinanya diri ini andai tidak tergolong di dlm golongan orang-orang yg mendapat rahmatNya..Bukan shj rahmat Allah tidak dikecapi,malah laknat Allah pula yg diterima.!Nauzubillahiminzalik...Mohon setinggi-tingginya drpd Allah Taala agar dihindarkan drpd termasuk ke golongan tersebut...Kini,kita telah menjengah masuk pula ke fasa ke-2 Ramadhan iaitu fasa pengampunan..Bahkan hari ini merupakan hari ke-2 sudah dilalui.Apakah persediaan kita utk melalui & memperoleh pengampunan Allah yg Maha Besar ini??Yang bisa memasukkan kita ke dalam syurgaNya yg indah abadi??Tepuk dada tanya iman......

Pelbagai lagi tawaran-tawaran istimewa yg Allah Taala sediakan utk kita semua kecapi & tawaran tersebut hanya sekali dalam setahun..Terutama lailatulqadar.Bertuah sungguh bagi manusia yg berjaya mendapat malam lailatulqadar yg akan menjenguk kita dalam beberapa hari lagi..Namun bilakah ketibaannya,itu adalah rahsia.Hanya insan yg istiqamah beribadah mentaati Allah shj yg akan berjaya bertemu dgnnya..Semoga insan kerdil ini menjadi salah seorang hamba yg berjaya memperolehnya..Amiiin

Monday, August 31, 2009

Otak cetek!Akal pendek!

2 comments
Nukilan daripada firman Allah Taala dlm surah Al-An'am ayat 108 yg bermaksud:

"...dan jgnlah kamu memaki sembahan yg mereka sembah selain Allah,kerana mereka nanti akan memaki Allah dgn melampaui batas tanpa dasar pengetahuan.Demikianlah Kami menjadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka.Kemudian kpd Tuhan tempat kembali mereka,lalu Dia akan memberitahukan kpd mereka apa yg telah mereka kerjakan.."

Berdasarkan ayat ini,bknlah bermaksud Allah Taala bimbang atau takut dgn makian dan cacian yg akan dilakukan oleh org yg tidak beriman dgnNya kerana Allah itu maha kuat lagi gagah utk menimpakan sesuatu bala bencana ke atas sesiapa yg menyekutukan & mempersendakan agamaNya yakni Islam.Tetapi ayat ini mengajar kita bahawa inilah cara sebenar selaku umat terbaik-umat Islam utk kita mendampingi manusia-manusia yg tidak beragama Islam.Walaupun kita berbeza Tuhan,berbeza pendirian,berbeza tujuan,namun Islam mengajar kita utk kita sering menghormati apa yg penganut agama lain sembah.Dlm masa yg sama juga,kita berusaha utk mengajar & menunjukkan qudwah,cth tauladan yg baik kpd penganut agama lain agar mereka melihat & faham sesungguhnya Islam inilah sebenar-benar agama yg perlu utk dianuti.Oleh kerana itulah,baru kita akan faham apa yg dimaksudkan dgn Islam itu agama yg indah,Islam itu agama yg mulia,Islam itu agama yg sejahtera & Islam itu utk semua!

Namun,malang buat agama suci Islam kerana penganutnya sendiri pun tidak faham & lebih jijiknya tidak mahu cuba utk memahami apa yg dimaksudkan dgn Islam itu agama yg indah,mulia,sejahtera & Islam itu utk semua..Lantas membiarkan diri dgn penuh bangga & bongkak menolak serta memaki hina golongan ulama' yg telah disuratkan oleh Islam merupakan pewaris bg sekalian nabi yg tidak akan muncul lagi sehinggalah hari kiamat bagi memastikan umat manusia sentiasa menjadikan ajaran Islam sebagai pakaian harian mereka.Apabila golongan paling elit agama pun ditolak & ditentang,lahirlah umat Islam yg mempelajari Islam hny pd teorinya shj,tiada guru & tiada sumber yg sahih.Maka mereka akan mengerjakan ajaran Islam mengikut logik akal.Logik akal menjadi panduan utk mereka menetapkan sebarang hukum & sebarang tindakan dlm kehidupan seharian.Contohnya,pakai tudung panas.Udara tak masuk.Boleh menyebabkan pening,migrain & sbgnya....Itulah hasil drpd pemikiran berlandaskan logik akal.Akhirnya meletakkan hukum hakam Islam hilang entah ke mana..

Hal ini jugalah yg terjadi di Selangor baru-baru ini yg berjaya menzahirkan merekalah sebenar-benar pejuang bangsa & lebih hebat lagi merekalah sebenar-benar pejuang AGAMA.!Pejuang agama CAP AYAM!Tindakan anda berarak membawa kepala lembu & memijak-mijaknya sebagai protes terhadap kerajaan negeri yg ingin membina sebuah kuil Hindu adalah satu tindakan yg amat bodoh!Hanya layak dilakukan oleh manusia yg mempunyai otak yg mereng,akal yg pendek & pemikiran yg kolot.Anda benar-benar memalukan Islam & kesemua penganut agama Islam!Anda memberi wajah yg buruk kpd tubuh badan Islam!Anda menjadi penghalang kpd tersebarnya Islam itu kpd penganut agama lain utk menerima kesucian Islam!Membuatkan kata-kata Islam itu indah,mulia & sejahtera hanya tinggal sekadar retorik semata-mata!

Rujuklah kembali kpd surah Al-An'am yg telah diturunkan oleh Allah tersebut.Inilah kesannya apabila menjadikan agama sebagai talian utk berpolitik.,bukan ikhlas utk mengembang & meluaskan syiarnya.Andai benar anda betul-betul mahu perjuangkan Islam,Islam tidak pernah mengajar penganutnya menghina sembahan agama lain.Mungkin betul pembinaan kuil itu perlu dibantah & anda mempunyai idea yg lebih bernas.Tetapi dgn apa yg anda lakukan,itu bukanlah jalan penyelesaian yg bijak!Bagi sy,ia tidak lebih hanya sekadar utk kepuasan berpolitik semata-mata.Politik sempit yg amat popular buat anda...Cuba fikirkan baik-baik mengikut akal yg waras.Tindakan tersebut merupakan tindakan yg sgt bodoh yg boleh mewujudkan permusuhan kaum yg amat dahsyat antara Melayu & Hindu.Anda bermain dgn sensitiviti kaum & agama mereka.!Saya yakin & percaya kita semua sedia maklum bahawa penganut Hindu merupakan antara golongan yg sgt taksub dgn agama mereka & sanggup bertumpah darah demi agama yg mereka anuti.Andalah sebenar-benar golongan yg layak disumbat ke dlm ISA!Namun,perarakan anda tidak disertai langsung dgn FRU,tiada langsung semburan gas pemedih mata,tiada langsung tangkapan & tiada langsung manusia yg disumbat terus ke ISA..

Saya kira,jika manusia-manusia di Malaysia masih tidak terbeliak biji mata terhadap suasana politik negara ini,anda memang ibarat katak bawah tempurung.Masih tak sedar,masih tak insaf..Marilah kita sama-sama meluaskan cara pemikiran kita khususnya meletakkan Islam di tempat tertinggi dlm setiap apa yg kita fikirkan.Merdekakan pemikiran anda sebebas-bebasnya.Hasilnya,anda akan mengetahui bahawa masih byk hak-hak kita yg masih terabai..Open & clear your mind!

Friday, August 21, 2009

Engkau Muncul Kembali!!Ahlan Wasahlan!!

1 comments
Beberapa detik ketika lagi,bergembiralah kita wahai ummat manusia yg bergelar muslim kerana bulan yg amat kita sayangi & nanti-nantikan bakal menjenguk kita buat kali yg ke seterusnya..Ramadhan Kareem!!Alhamdulillah,syukur dipanjatkan kpd Allah Taala atas kasih sayangNya memanjangkan lagi umur ini & pengharapan yg setinggi-tingginya dimohonkan agar diri ini berkesempatan menyambut kedatangan bulan penuh berkat,bulan Ramadhan yg hanya beberapa langkah mendampingi diri insan hina ini..

Ramai yg pandai & teruja utk membuat sambutan bulan keberkatan ini..Andai diamati,terdapat pelbagai jenis cara manusia di dunia ini meraikan kehadiran bulan berkat ini.Ya!Allah amat menyukai hamba-hambaNya meraikan kehadiran bulan Ramadhan..Tetapi bagaimana pula dgn beberapa jenis golongan ini yg juga menyambut kehadiran Ramadhan tapi di dlm versi yg agak berlainan iaitu:

*Situasi 1
"Wah!Dah nak Ramadhan da ni.Dah tempah ke belum tapak utk kita buka gerai sepanjang Bazar Ramadhan nanti???Boleh buat duit lebih.Kaya kita!Kayaaaa...."

<..menjadikan bulan Ramadhan sebagai 'wasilah' penting utk mengaut keuntungan.Bukan utk mengaut segala kelebihan pahala yg terkandung di dlmnya...>

*Situasi 2
Jualan mega!!Diskaun sehingga 80%!!!Mari!Mari!Mari!Jangan lepaskan peluang ini!
"Adusss!Dah Ramadhan dah.Baju raya tak tempah lagi...Eh,kali ni kita nak pakai baju tema warna apa??Kuning?Ungu?HIJAU PUTIH??Kelabu taik anjing????Ishh.....Pening!Pening!"

<..Alahaaaiii..,Ramadhan baru je nak start.,dah kelam kabut memikirkan tentang baju raya..Puasa entah ke mana.Shopping sana,shopping sini...Tarawih pun tunggang langgang..Ingatlah,bahawa ajal kita pun belum tentu lagi masih dipanjangkan..>

*Situasi 3
"Bulan Ramadhan ni mesti banyak masjid & surau nak guna imam..Bolehlah aku mencelah-celah offer diri.Dapat jugak RM50 sekali terawih..Kalau RM50 darab 10 malam je aku jadi imam,hui!Dah RM500!!!Tu belum aku jadi bilal lagiii....."

<..terdapat juga puak-puak yg sebegini sebenarnya.Situasinya lebih kurang sama dengan situasi 1 tadi.Cumanya yg ini agak melampau 'strateginya'..Jadikanlah bulan Ramadhan ini satu bulan khas utk kita beribadat seikhlas-ikhlasnya.Memohon ampunan & redha Allah Taala di atas ibadah yg dilakukan..>

Itulah beberapa golongan yg menyambut kedatangan Ramadhan.Berbagai strategi dirancang utk melalui hari-hari sepanjang Ramadhan.Kita mohon berlindung daripada Allah Taala agar dijauhkan sejauh-jauhnya daripada tergolong di dlm golongan yg sebegitu.

Ingatlah kita semua bahawa tidak semua drpd kita berpeluang utk merasai lagi kehangatan bulan Ramadhan.Lihatlah sekeliling kita.Sudah berapa ramai insan yg hampir dgn kita pergi buat selama-lamanya tanpa sempat berjumpa dgn Ramadhan kali ini.Ramadhan datang menjenguk kita hanya 30 hari shj.Kedatangannya membawa berjuta-juta 'buah tangan' utk diberi & diagihkan kepada kita semua.Hanya tinggal kita shj sama ada mahu ataupun tidak untuk menerimanya...Rebutlah peluang ini sebaik mungkin & sama-sama kita memperbanyakkan doa mengharapkan agar kita berjaya bertemu dgn Malam LailatulQadr yg tersirat di dlm Ramadhan..Amiiin

Monday, August 17, 2009

Satu Lawan Satu

1 comments
Pilihanraya Kecil Dun Permatang Pasir bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu di antara PAS & BN.PAS diwakili oleh Ustaz Salleh Man,Pesuruhjaya PAS P.Pinang manakala BN akan diwakili oleh Sdr.Rohaizat Othman..Bagaimanapun,hasrat seorang lagi 'jaguh' Malaysia dlm pilihanraya kecil,Sdr Kamarul Ramizu utk sekali lagi bertanding tidak kesampaian apabila borang pencalonannya ditolak disebabkan kelewatan..

Bagi menghadapi 'serangan' drpd puak UMNO/BN,PAS difahamkan akan mengekalkan 5 prinsip yg telah digunapakai sewaktu pilihanraya kecil DUN Penanti iaitu:

1. Beriman & bertaqwa kpd Allah
2. Memperlihatkan akhlak yg mulia sbg seorang muslim
3. Menjadi ahli yg patuh kpd arahan pimpinan parti
4. Istiqamah dlm memenangkan Pakatan Rakyat
5. Turun mengundi bg yg layak utk mengundi

Sekalung doa & harapan dipanjatkan agar pilihanraya yg bakal diadakan pd 25 Ogos ini akan memihak kpd perjuangan berasaskan Islam.Takbir!

Thursday, July 30, 2009

Coretan Kembali Menghiasi..

1 comments
Langkahan demi langkahan perlu diatur dgn cermat & penuh gagah agar corak hiasan hidup ini bakal menyinari keseluruhan kehidupan.Alhamdulillah syukur kpd Ilahi kerna dgn limpahan rahmat & kasih sayangNya jualah diri ini masih bernyawa & diberi peluang menggarap langkah-langkah bg menuju ke destinasi yg sebenar kelak.Hidung masih bernafas,nadi masih berdenyut & perut masih berisi.Namun hati??Kadang-kadang lupa utk diisi..Sekadar secebis muhasabah.

Tanggal 7 Julai lalu,termaktublah kehadiran diri ini utk meneruskan pengembaraan ilmu di kampus utama UIAM,Gombak.Masa dirasakan begitu cepat.Umur tanpa disangka sudah jauh meningkat..Sepanjang berada di kampus ini,sudah terlalu byk peristiwa di sekeliling yg berlaku & tidak sempat utk dikupas bersama.Adat kehidupan,pasti memerlukan masa utk meniti setiap langkahan yg ada..Dek kerana itulah tidak sempat utk sama-sama berkongsi isu semasa.Utk mencipta langkahan yg gagah perkasa,pasti perlu bermula dgn step pertama iaitu merangkak.Begitulah jua kehidupan di kampus baru.Dalam jangkamasa sebulan saya letakkan utk melalui proses merangkak-memerhatikan gelagat rakan di kampus baru.Memerhatikan suasana kehidupan pelajar-pelajar lain terutamanya pelajar-pelajar dari luar negara yg mempunyai pelbagai corak kehidupan & fahaman/mazhab,serta menyesuaikan diri ini dgn kehidupan di 'alam' yg baru..Ternyata ianya cukup penat & berat utk dilalui.

Proses ini amat penting..Jgn dipandang enteng walau sehebat mana sekalipun anda.Berpeganglah dgn kata-kata ini.,

"Kejayaan yg besar tercipta dr kejayaan yg kecil.Dan utk memperoleh setiap kejayaan,tawanlah diri anda terlebih dahulu.."

Apabila diri telah berjaya ditawan,sudah berdaya menyesuaikan diri dgn suasana,maka langkahan yg lebih yakin bakal dicorakkan dgn lebih mudah...Langkahan inilah yg bakal memandu diri ke arah mana yg ingin dibawa.Tambahan lagi,amanah yg bakal dihadapi lebih besar cabarannya berbanding sebelum ini.Jadi.,inilah yg akan menjadi pasak utk menghadapi kesemua amanah yg bakal terpikul kelak..Semoga kalian para pengunjung sekalian dapat mendoakan kesejahteraan serta dipermudahkan olehNya utk saya mengorak langkah di bumi UIAM Gombak ini..Wallahu'alam

Friday, July 3, 2009

Perginya Sebutir Lagi Permata Islam

2 comments
Alfatihah....
Tepat jam 12 tgh mlm tadi,seorang sahabat akrab sy,Mohd Nabil Marwan telah menghembuskan nafasnya yg terakhir setelah beberapa lama menderita penyakit yg ditanggung.Allahyarham akan dikebumikan di Batu 23,Sg Nibong,Sekinchan dlm jam 10 pagi ini..

Seperkenalan saya bersama arwah,terlalu byk kenangan yg tidak dapat dilupakan.Arwah merupakan seorang yg periang & mudah bergaul.Merupakan seorang yg aktif di dlm persatuan & kami pernah bekerjasama di dlm menggerakkan beberapa program ketika di CFS IIUM.Semoga usaha gigih arwah di dlm perjuangan Islam ditambah dgn keberkatan sayyidul ayyam;hari Jumaat ini bisa meletakkan arwah bersama golongan yg soleh & mendapat rahmat perlindungan drpd Allah S.W.T. di akhirat kelak..Alfatihah

Wednesday, July 1, 2009

Kalau Sudah Kaki Kelentong..

1 comments
Alkisah terdengar berita mengatakan ada seekor sesumpah nak menyertai sebuah parti politik..Bertambah 'seronok'nya cerita ini,parti yg dikatakan itu adalah sebuah parti yg memperjuangkan Islam..Wah!Magik!Sejak bila binatang pun ada hati nak masuk parti politik..??Akhir zaman...macam-macam perkara pelik berlaku..

Baca punya baca.,rupanya Pak Cik Ezam Noor empunya dirinya.

Pak Cik Ezam Noor + Sesumpah = No Komen..
Bermadah PCEN,andai Pas dpt membuktikan bahawa parti itu adalah kuasa dominan di dlm PR,hari ini juga beliau akan menyertai Pas!Sakit mental ke apa dia ni??Mana tidaknya..Hanya org yg waras shj berkata sebegini rupa.Oleh sebab itu para alim ulama hatta agama kita sekalipun menyuruh kita utk sentiasa mencermin diri sendiri,ukur baju di badan sendiri dlm melakukan apa-apa perkara di dlm kehidupan..Boleh utk PCEN menyertai Pas,tetapi hanya sekadar ahli biasa shjlah.Itupun sudah lebih memadai drpd tidak sertai langsung ditambah dgn mempersendakan golongan ulama yg benar-benar ikhlas berjuang utk menegakkan agama.At least ketika mengundi,bertambahlah satu undi manusia yg ingin lihat bagaimana 'Islam Memimpin Perubahan'.Tugas PCEN,kala menjelang pilihanraya,bolehlah PCEN turun bersama ahli-ahli yg lain utk menggantung bendera,menampal poster,mengutip derma tika berlangsungnya ceramah-ceramah & tukang mengibarkan bendera Pas.Itu pun sudah byk pahalanya..Kita ni,nak jadi ulama,jauh langit dgn bumi.So,tersangat eloklah kita menjadi penyokong kpd ulama itu.Moga-moga kita boleh mengikut jejak langkahan mereka terselamat dari azab seksaan yg maha pedih kelak.Andai tak dpt semua,paling tidak kita dapat merasai 'bauan' ulama tersebut..Ibaratnya,berkawan dgn tukang besi,kita akan terpalit dgn debu-debu besi,hangatnya besi & panasnya besi.Tetapi,andai kita berkawan dgn penjual minyak wangi,terpalitlah kita dgn wangian bau minyak tersebut...Jadi,jika itulah yg PCEN inginkan,pintu utk masuk ke Pas memang sentiasa terbuka.Tak payah tunggu Pas keluarkan statement.Sekarang pun boleh..
Kenyataan PCEN ni memang cukup dangkal..Cuba kita bayangkan,Pak Jib peminat bola sepak EPL,bersungguh-sungguh memuji pasukan Arsenal yg diminatinya ketika ini dek kerana sedang mengungguli persada liga.Kadang-kadang lebih dia drpd Arsene Wenger mencorak atur taktik pasukan.Tapi,pada season seterusnya,bertukar.Sokong Liverpool pulak dah!Sebab Liverpool mengungguli liga.Liverpool sudah hebat!Tambah lagi merupakan juara Champions League..=)Apakah persepsi kita terhadap Pak Jib??Adakah sama situasi Pak Jib dgn situasi PCEN??Yes,sama!Lebih-lebih lagi mereka berdua ni memang kaki kelentong.Cakap lebat...Wallahu'alam

Sunday, June 28, 2009

Apabila Talian Hayat Terputus...

0 comments
Gegak gempita negara 'dimomokkan' dgn pergolakan pengasasan Kerajaan Perpaduan/Unity Government yg digagaskan oleh Pas-Tn Guru Hj Abdul Hadi Awang.Tambah menghangatkan,berlaku sedikit perbalahan di antara 2 Tok Guru yg terkenal dgn istiqamahnya bersama perjuangan Islam.Menjelang klimaksnya.,TGNA mengeluarkan kenyataan supaya Timb.Presiden Pas,Ust Nasharuddin Md Isa meletakkan jawatan selaku Ahli Parlimen & jawatan di dlm Pas.Panas menusuk ke dlm diri setiap ahli Pas tidak kira sama ada ahli biasa mahupun barisan pimpinan.Masing-masing seolah celaru dgn keadaan ini.Masalah ini tidak hanya berlegar di kalangan Pas,tetapi memberi kesan yg hebat kpd 'ahli' Pakatan Rakyat yg lain.PKR & DAP masing-masing memandang serong terhadap rakan kongsi mereka.Adakah mereka menjadi mangsa boneka oleh Pas di dlm pembentukan pakatan ini..

Hari-hari dilalui dgn situasi yg bercelaru..Tetapi situasi ini ibarat emas yg jatuh di depan mata bg pihak lain-Umno/Bn.Kuasa media menambahkan sendi kekuatan bg mereka.Digunakan mereka sebaik mungkin.Keadaan yg panas semakin bertambah terik.Kadang-kala ribut petir.Kilat sabung-menyabung dek kuasa sang media.Televisyen,akhbar,majalah,radio & bermacam lagi sumber media 'dikerahkan' utk mengulas isu ini tetapi dgn ulasan yg berlainan warna.Ya!Ini adalah emas!Berturut-turut tumpas di dlm pilihanraya yg ditandingi sehingga seakan koma & kini ada pihak yg sanggup menghulurkan bantuan,semestinya tidak bisa dilepaskan..Muka perlu dimaniskan.Hati perlu dizahirkan suci walaupun hitam metallic keadaannya.Keikhlasan berbunga di mulut demi sebuah perpaduan yg diomongkan.Diri sentiasa dlm keadaan siap siaga utk berunding demi sebuah 'perpaduan'.Namun,adakah ia benar satu keikhlasan utk membina perpaduan??

Gagasan ini telah difikirkan,dikerahkan kudrat & idea drpd insan di dlm sebuah parti kecil yg tidak memiliki kuasa besar di dlm tampuk pemerintahan.Namun hati insan ini cukup besar.Mungkin keikhlasannya lebih besar!Insan inilah sebenarnya yg ingin melihat perpaduan terbina di negara ini setelah melihat kucar-kacirnya massa kini..Andai pihak sana lebih ikhlas hatinya,mengapa kuasa yg ada di tangan tidak digunakan utk mencetus idea seperti ini?Adakah perpaduan hanya terbentuk apabila masjid-masjid besar dibina?Bukan shj besar,malah berkilau-kilau sinarannya nun jauh di Terengganu..

Akhirnya.,emas ini rupanya seketul batu shj.Gagasan ini berakhir episodnya setelah insan tadi bersama para pejuangnya sebulat suara menarik balik keputusan pembentukan kerajaan perpaduan ini kerana melihat mudharatnya lebih besar dari manfaat.Setelah mengetahui ia hanyalah seketul batu jalanan,disepaknya & diambil lantas dibaling ia oleh pihak yg 'ikhlas' tadi ke lautan.Di caci akan batu itu seburuk-buruknya seolah-olah batu itu langsung tiada gunanya..Namun,itulah realitinya.Hati yg 'suci' & mulut yg berbunga tadi kembali kepada keadaan asal mereka..Hati terus hitam metallic & mulut tetap busuk berbuih-buih.Hayat semakin nampak ke penghujungnya..Mungkin akan terus koma.Talian hayat yg ingin dihulurkan terpaksa ditarik semula dek kerana bimbang bisa menghidupkan gergasi yg tidak kenal akn persahabatan,persaudaraan serta perpaduan yg sebenar..

Thursday, June 25, 2009

Pilih,Cara & Buat.!!

0 comments
Realiti alam dunia,pasti berat menguji kita utk menetapkan sebarang keputusan bg menjamin kelangsungan hidup di dunia ini & seterusnya kehidupan di akhirat.Namun,kita kerap tewas menguruskannya..Diburukkan lagi andai ditimpa musibah-musibah,diri lebih dikuasai perasaan putus asa,lemah semangat & tidak bermaya utk mengatasinya.


Ironinya.,kita kurang dibekalkan dgn fikiran yg positif di dlm diri.Apabila diri sering dilingkari pemikiran yg negatif,musibah yg menimpa cukup sukar utk ditandingi..Positifkan pemikiran kita!Maka,kita hanya memerlukan satu letusan lagi bg menghadapi situasi ini!Ayuh,bersama berubah berbekalkan 'amanat' ini!


1.Kehidupan kita dikelilingi banyak perkara yg memerlukan kita utk membuat keputusan.Tanpa sifat berani menerajui diri,kita bakal tumpas dlm membuat sesuatu keputusan hidup kerana setiap keputusan bakal diiringi pula dengan pelbagai risiko.Justeru,kita perlulah belajar utk memilih.Bukan membuat pilihan membabi buta,tetapi buatlah PILIHAN YANG BETUL!Buatlah pemerhatian sedalam-dalamnya di dlm setiap pilihan yg bakal kita lakukan kerna permulaan pilihan kita inilah yg bakal memimpin kita kpd kelangsungan hidup.Sebagai manusia,akal selaku raja utk kita membuat keputusan.Oleh itu,buatlah pilihan yg betul didasari akal fikiran.


2.Setelah pilihan dibuat,ia akan menjadi sia-sia andai kita tidak membekalkannya dgn cara/strategi.Jadi,kepilkankan pilihan tersebut dgn CARA YANG BETUL!Pakar motivasi sering mengajar kita utk sentiasa berstrategi di dlm hidup ini.Jika cara yg dilakukan salah waimma pilihan itu sehebat gunung,pasti ia bakal membuahkan hasil yg mengecewakan & merugikan.Mesti diingat,rajin BUKAN jaminan seseorang itu berjaya dlm apa yg telah dipilihnya andai cara yg disertakan adalah cara yg 'hampeh'.!Kerana itulah seringkali kita berjumpa manusia yg telah membuat pilihan yg betul,sudah rajin tetapi kerajinannya itu tidak didasari dgn cara yg sebenar.Maka,inilah yg bakal membibitkan rasa putus asa apabila penghujung pilihan yg dilakukan menemui kegagalan..

3.Apabila kita sudah memiliki satu pilihan yg betul.,disertakan pula dgn perancangan atau cara yg betul.,maka di sinilah kerajinan itu perlu diletuskan!Buatlah pilihan kita itu dgn BETUL-BETUL!

Buat Pilihan Yang Betul!
Buat Dengan Cara Yang Betul!
Buat Betul-Betul!!!

Wednesday, June 10, 2009

Sisa Hidup..

0 comments
Bermula awal bulan 6 ini,sy berada di salah sebuah negeri yg merupakan tanah tumpah darah para ulama' tersohor-Terengganu Darul Iman.Menghabiskan saki baki cuti yg ada dgn 'menerokai' kehidupan sebagai manusia biasa.Lantas menyebabkan ruangan ini kosong tanpa sebarang perkembangan terbaru sedangkan beberapa peristiwa penting telah berlaku serata Malaysia & dunia...

Selepas 31 Mei-kenduri kahwin sepupu di Kemaman,sy terus ke Kuantan utk membantu abg kandung mengemas rumah.Baru shj berpindah setelah ditukar utk bertugas di masjid negeri.Kemudian esoknya,pulang ke rumah seorg lg abg di Bukit Payung,K.T'ganu..Sepanjang berada di sini.,macam-macam dah berlaku.Terutama peristiwa stadium 'hebat' kemegahan rakyat Terengganu yg runtuh..Sempat la utk menjenguk.Sehari sebelum runtuhan,itulah pertama kali sy 'mengunjungi' stadium ni.Esoknya,terus roboh..=)

Muktamar Tahunan Pas juga tidak dapat diikuti dgn sepenuhnya.Hanya membelek-belek akhbar harian utk mengetahui sedikit sebanyak perkembangan.Tapi alhamdulillah,dgr kata berjln dgn lancar dan hebat.Tahniah kpd saf pimpinan yg baru naik.Moga dapat memantapkan lagi parti & gerakan Islam ini yg sememangnya penuh dgn cabaran besar.

Bila berjalan merata tempat,pergi ke ceruk-ceruk kampung,bandar,pekan-pekan & lain2 lagi tempat di Terengganu ni & berjumpa dgn pelbagai jenis manusia.,sememangnya menzahirkan betapa besarnya amanah bg sesiapa yg ingin menggelarkan diri mereka sbg pejuang especially pejuang Islam.Sejujurnya sy seakan 'terjumpa' satu platform yg terbaik utk diri ini survive kehidupan yg masih bersisa utk menjadi seorg yg digelar pejuang...

Saturday, May 30, 2009

:: Diari Hidupku :: < 1 >

0 comments
30 Mei 2009

Hari ini aku akan pulang ke kampung sblh mak yg terletak di Kg Meraga Beris,Kijal,Kemaman Terengganu..Aku akan bertolak pagi ini ke sana bersama kakak..Anak sulung Pak Teh akan melangsungkan perkahwinan pada esok hari..Jadi perlu utk balik awal tolong-tolong apa yg patut.Cadangnya nak balik hari Khamis lagi,tapi disebabkan beberapa masalah,rancangan terpaksa dibatalkan..

Aku akan berada selama beberapa hari di sana.Mungkin 3 atau 4 hari..Sepatutnya hari ini juga aku perlu menghadiri satu perjumpaan penting melibatkan mahasiswa-mahasiswa anak Jengka.Mohon seribu kemaafan atas ketidak hadiran.Semoga apa yg bakal diperbincangkan membuahkan gerak kerja yg mantap & maha hebat.Jadi sepanjang aku di Terengganu,kalam-kalam di dlm blog ini juga akan 'terhenti' buat seketika,insyAllah...Wallahu'alam

Perlunya Rebranding..

0 comments
Penjenamaan semula di dlm sesuatu urusan perniagaan amat penting bagi memastikan kelangsungan keuntungan syarikat.Penjenamaan semula bakal menarik minat pelanggan-pelanggan agar mereka tidak merasa jemu dgn produk-produk penghasilan syarikat kita..Pelbagai cara boleh utk kita 'rebranding'kan mengikut kepada kekreatifan masing-masing..

Begitu juga dgn dakwah..Dakwah perlu juga utk dijenamakan semula..Membawa maksud perlunya dipelbagaikan uslub-uslub dakwah ataupun cara-cara kita menyampaikan dakwah.Ia perlu dilihat juga kepada persekitaran.Perlu juga dilihat kepada kondisi sasaran serta keupayaan kita untuk menggerakkan dakwah tersebut..Andai uslubnya hebat & sesuai utk target sasaran tetapi kita tidak mampu utk melaksanakannya,juga bakal menggagalkan proses rebranding dakwah tersebut..Jadi,beberapa aspek perlu utk diperhatikan bagi menjayakan proses rebranding ini agar 'pengguna' tidak merasa jemu dan bosan dengan cara kita berdakwah..All in all.,rebranding tidak dapat dinafikan amat-amat penting utk segala perkara..

Atas saranan itu jugalah saya mengambil inisiatif utk melakukan proses rebranding ke atas blog ini..Tema blog ini drpd 'Pengemis Redha Ilahi' telah ditukar kpd 'Coretan Kalam Pemuda' dan menjurus kepada 'Nurturing The Best Leader'.Membawa harapan agar penulisan-penulisan drpd anak muda ini bakal mengikut jejak langkah pemimpin hebat di serata dunia.Proses penjenamaan semula ini bukanlah hanya utk penulis,tetapi ia juga didoakan agar harapan tersebut dipanjangkan kpd sidang pengunjung sekalian..Dan nantikan sedikit sebanyak lagi pembaharuan di dlm blog ini.Semoga sidang pengunjung sekalian dapat terus mengunjungi blog ini dan mendoakan agar penulis terus istiqamah menceburi bidang penulisan ini.Akhir kalam,mohon maaf atas segala kekurangan & kesulitan di dlm blog ini..Penulis hanya meluahkan pandangan penulis menerusi penulisan,gambar-gambar & apa juga yg ada di dlm laman ini utk tatapan pengunjung sekalian.Dan sukacita utk penulis izinkan kembali utk anda semua menghantar sebarang komen di artikel-artikel yg telah dan akan di 'publish'kan..Salam penulisan,salam perjuangan..Wallahu'alam

Friday, May 29, 2009

Kematian Itu Pasti.Tapi...

0 comments
Hari ini telah berlaku satu kematian di tempat sy..Alhamdulilah,jenazah meninggal dunia pada hari Jumaat,penghulu segala hari.Diberitahu bahawa kematian tersebut adalah disebabkan penyakit barah yg telah sekian lama ditanggung oleh jenazah menyebabkan berat badannya menjadi susut yg teramat sgt..Apapun,sy mengharapkan agar kita semua dpt menyedekahkan alfatihah & mendoakan agar jenazah ditempatkan bersama-sama org yg mendapat perlindungan drpd Allah di akhirat kelak..Alfatihah..

Kematian tidak dpt lari dr kamus setiap makhluk ciptaan Allah Taala..Manusia,tumbuhan,haiwan,bumi,planet-planet & apa shj yg bergelar ciptaan Allah pasti musnah satu hari kelak..Selaku manusia biasa,sy berasa 'takut' akan kematian.Takut sekiranya amalan masih tidak mencapai 'gred' A+ bg menggapai redha Allah utk merasai nikmat syurgaNya yg kekal abadi..Dan kematian yg berlaku pd hari ini seakan memuhasabahkan kembali diri ini akan amal ibadat yg dilakukan..Adakah cukup sbg bekalan?Atau masih terdapat sedikit lagi kekurangan utk mengecap nikmat syurga seandainya nyawa dicabut ketika ini..??

Seusai solat Jumaat td,solat jenazah didirikan utk si mati..Namun,inilah yg 'memeningkan' sy..Tatkala mayat masih terbujur kaku di dlm masjid,sudah terdengar suara jemaah yg bergelak ketawa.Seakan-akan tiada apa-apa yg berlaku..Yang menjadi bertambah hairannya,bkn kanak-kanak.,tapi org tua yg secara logik akalnya memang dah tak berapa lama lagi utk mengikut jejak langkah si mati..Perlakuan tersebut bkn shj tidak menghormati jenazah,tapi tak menghormati masjid sedangkan khutbah hari ini baru shj berbuih bercakap ttg adab-adab di masjid..

Mungkin inilah hakikat akhir zaman..Seringkali juga kita mendengar kisah-kisah org yg hadir ke rumah-rumah org yg meninggal dunia,selesai shj membaca Yaasin di atas rumah,turun rumah terus berasap,hisap rokok & bersembang..Bkn setakat bersembang,tapi bergelak ketawa tanpa ada sedikitpun rasa keinsafan di dlm diri..Entahlah dunia...Semoga diri ini dihindari drpd sifat begitu..Amiin Ya Rabbal 'Alamiin

Tuesday, May 26, 2009

Faham Islam Dari Tasawwurnya

0 comments
Sy baru shj pulang dr Bandar Jengka..Dlm perjalanan pulang.,sempat utk sy mendengar ceramah yg dikeudarakan menerusi siaran Radio Malaysia Pahang yg disiarkan setiap hari selepas azan Zohor..

Tajuk hari ni agak menarik.Ya,cukup menarik!Kalau Tok Jib pasang radio negeri dia ni,mesti best..heh.Ini antara yg dapat sy ulaskan drpd ceramah yg sempat sy dengari tadi iaitu penceramah menyatakan bahawa kita perlu kenal Islam ni drpd tasawurrnya..Kena kenal Islam ni drpd 'asal-usulnya'..Bila kita kenal Islam drpd usulnya.,kita akan faham akan tanggungjawab kita selaku org Islam.Kita akan laksanakan segala suruhan Allah bkn kerana paksaan,tetapi atas dasar amanah selaku seorang Islam yg wajib mengabdikan diri kpd Allah..

Penceramah juga menyentuh para pemimpin..Walau kita ni kecil kedudukannya..Walau kita ni besar ke.,tapi dgn Allah Taala WAJIB kita tunduk & laksanakan suruhanNya.Walau di mana kita berada.Buat segala suruhanNya.Tapi kebanyakan org masa kini mengenal Islam drpd musuh mereka..Apabila kita kenal Islam drpd musuh.,maka kita akan laksanakan Islam sekadar utk lawan musuh je laa..Bkn atas sbb kita betul2 berasa bertanggungjawab utk mengabdikan diri kpd Allah..Atas kerana itulah perlu utk kita kenal Islam drpd tasawwurnya yg sebenar...
Wallahu'alam..Sekadar berkongsi

Puasa Sunat & Mogok Lapar

0 comments
Hari ini akan bermulanya 'program' berpuasa sunat & mogok lapar khususnya di Perak sebagai bantahan kpd kerajaan kudeta Be End di Perak serta sebagai usaha utk memohon istana membubarkan DUN Perak..

Sekonyong-konyong.,maka ramailah mufti yg bersuara mengenai hal ini..Dlm Utusan Malaysia yg haru-BIRU,mufti Johor mengulas akan mogok ini.Katanya.,Allah tak bagi/melarang buat macam tu..Disebelah dia,ada YB 'katak' lama dari Kelantan yg nak juga utk memberikan komen..Kata dia pulak,biarkanlah mogok tu dibuat.Kalau buat,buatlah dgn bersungguh-sungguh sampai mati.Nanti kita akan taburkan bunga sbg tanda menghormati mereka sbg pejuang demokrasi..Dan sebelum itu juga..,mufti Perak juga menyanggah akan 'program' ini...

Entahlah..malas nk ulas tentang mufti-mufti ni.Kalau hal si 'katak' tu.,lantak dia lah.Ni,halnya tuan2 yg mufti ni..Nak ckp lebih2 nanti,mereka ni 'ulama'..*arap2 jgn ular dlm semak sudah laa...Mereka lebih 'banyak' ilmunya drpd sy.Masakan boleh diangkat menjadi mufti.Tapi.,kenapa dlm hal mcmni br terpampang muka & kenyataan2 mufti.Mana kenyataan2 berkenaan hukum rasuah dlm Islam.Mana kenyataan berkenaan hukum aurat dlm Islam..Terutama pemimpin2 dan isteri2 pemimpin yg nak memimpin masyarakat ke arah Islam..Dgn bangganya menayang2kan aurat mereka..Mana???Mana kenyataan berkenaan ini??Ni yg hairan & 'memanaskan' suhu badan ni...Satu lagi.,memang dasar manusia..Suka tgk salah org.Tengok pd 'mogok' shj.Tapi tak ulas pun tentang puasa sunat tu...Heh.Ikut andalah...bak kata org.,
"kubur asing-asing..." =)

Monday, May 25, 2009

Ada Apa Dengan Kalimah Syahadah..?? <..Vol 2..>

1 comments
Alhamdulillah masih dipanjangkan umur oleh Allah Taala & masih mengizinkan diri ini utk meneruskan beberapa coretan di ruangan ini.Insyallah sy akan meneruskan perbincangan mengenai aqidah/kalimah syahadah..

Kali ini kita masuk kepada kalimah syahadah iaitu kalimah agung,kalimah yg tersangat 'mahal' & kalimah yg sungguh terpuji yg bukan shj bisa membezakan diri sebagai seorg islam,tetapi juga dpt membezakan seorang muslim-mu'min dan seorang mu'min-muttaqin.LAAILAHA ILLALLAH..
Kalimah ini 'terpecah' kpd dua bahagian..

i. Laailaha -tiada Tuhan yg disembah..
ii.Illallah -melainkan Allah..

Permulaan kalimah ini kita
NAFIKAN SEKERAS-KERASNYA bahawasanya tiada sebarang 'Tuhan' pun yg layak disembah.Tiada satu barang pun di dunia ini yg berhak kita sembah.Tiada satu benda pun yg kita boleh sembah.Tiada!Sama ada batu yg keras,gunung-ganang yg terpasak gagah,pokok yg tinggi menjulang & teguh berdiri..,semuanya tidak layak sama sekali utk kita menyembahnya!Patung,binatang,tumbuhan,hatta manusia sekalipun-Abuya,Ayah Pin,Hj Kahar dsb bukanlah benda yg hebat!Bukanlah brg yg layak utk kita semua jadikan sembahan!Sikit pun tak layak!Kita nafikan semuanya....

Tetapi kemudian kita sambungkan kalimah ini dengan menyatakan...
"..kecuali ALLAH SUBHANAHUWATAALA..."

Hanyasanya Allah shjlah yg perlu disembah!Hanya Allah shjlah yg layak disembah!Hanya Allah shjlah yg maha perkasa,maha gagah ,maha kuat,maha tinggi,maha Esa,maha adil dan segala jenis kekuasaan hanya milik Allah S.W.T yg menjadikan Dia sahajalah yg layak utk kita semua sembah serta tunduk & patuh sekerdil-kerdilnya!Sehina-hinanya!Sekeji-kejinya di hadapan Allah Taala!!Tiada satu barang pun yg setanding atau setara dgnNya.Dialah yg berkuasa menciptakan semuanya!Dialah yg perkasa menguasai semuanya!Dialah yg maha teratur mentadbir semuanya!Dan kita ini adalah hanya 'cebisan' ciptaanNya.Masih terdapat lagi perkara yg lebih hebat diciptakan oleh Allah Taala..Menunjukkan betapa kerdilnya kita utk dibandingkan dgn Allah Taala....ALLAHUAKBAR!

Oleh kerana itulah,bisanya kalimah ini utk kita selaku seorg Islam memegang & menghayatinya.Kita tanam!Kita pasak!Kita paterikan kalimah ini sekukuh-kukuhnya di dlm hati.Apabila ia telah mencengkam erat di dlm hati kita,ia akan menafikan segala jenis kekuasaan lain di dlm diri kita dan meletakkan Allah segala-galanya..Hasilnya,kita akan sentiasa yakin dgn Allah.Yakin dgn hukum-hakamnya!Kita akan sentiasa yakin melaksanakan syariat perintahNya!Kita akan yakin akan pertolonganNya!Setiap suruhan & larangannya pasti terselit hikmah disebaliknya..Dia tidak memerlukan kita tetapi kita yg memerlukan Dia..

Dengan memegang sungguh-sungguh akan kalimah ini,kita akan letakkan Allah mengatasi segala-galanya..Dan apabila Allah diletakkan mengatasi segalanya,jadilah kita sebenar-benar hamba yg tunduk patuh pd suruhanNya,takut akan azab seksaanNya & menentang keras golongan yg cuba utk menafikan syariatNya.Lahirlah kita sebagai seorg Islam yg bukan sekadar nama,sekadar pusaka atau puaka.,tetapi kita akan menjadi seorg Islam yg tegar imannya,taat sifatnya & juga betul-betul yakin dgn ajaran Islam.Inilah KUNCI kpd aqidah.Aqidah diibaratkan seperti akar tunjang keIslaman kita.Ia perlu dibaja,disiram & dijaga rapi dgn amalan-amalan yg baik & soleh..Apabila kita telah bajai,sirami & jagainya..,maka akan tumbuhlah cabang-cabang & dedaun serta buah-buah akhlak yg masak ranum,cantik dipandang mata,segar isinya & bisa menjadi tarikan manusia yg lain..Inilah hasil apabila IBU aqidah kita fahami.Allah juga telah nukilkan menerusi firmanNya di dlm surah Ibrahim,ayt ke-24 yg bermaksud..:

"..tidakkah kamu mengira bahawa Allah telah membuat perumpamaan kalimah yg baik (kalimah tayyibah) seperti pohon yg baik.Akarnya teguh,dan cabangnya menjulang ke langit..."

Semoga penghayatan kalimah ini kembali subur di dlm diri kita bersama & mengukuhkan lagi ikatan aqidah disepanjang jalan dunia ini..Ilalliqa'

Sunday, May 24, 2009

Pesan Nabi.,Jangan Kedekut,Jgn Buruk Siku

1 comments
Seringkali kita dapat tonton filem lama P.Ramlee yg bertajuk Labu-Labi.Di dlmnya terdapat seorang pelakon yg digelar Hj Bakhil..Seorang yg kaya,punyai harta yg byk dan mempunyai sebuah kedai kain.Satu perkara yg sy cukup kagum dgn pelakon ini adalah,sebakhil-bakhil dia pun masih ada peluang utk mengerjakan haji dan digelarlah Hj Bakhil..Dia tegas,tapi tak kena tempat..Hidupnya makin berubah setelah kematian isterinya.Mula tercabut serbannya dan semakin pandai melawa..Heh..setiap kali menonton filem-filem P.Ramlee,rasa cukup seronok.Macam baru hari ni ditonton.,walhal sudah berulang kali diulang tayang..Tetap menghiburkan hati.Kadang-kadang kita sendiri pun dah tau part mana yg akan ada lawak.Biasanya.kalau dah tau,mesti kita takkan tersentuh.Tapi,filem-filem beliau tetap mencuit hati..hehe

Whatever yg ada di dlm filem P.Ramlee tu,bknlah tumpuan sebenar yg ingin sy coretkan di sini.Tetapi sekadar satu contoh agar kita tidak jadi seperti si bakhil tersebut..Sifat bakhil atau kedekut amat di caci & dibenci oleh Allah Taala.Bukan itu shj.,sifat kita yg sudah memberi tetapi kemudiannya meminta semula pemberian kita juga di keji oleh Allah Taala & Rasulullah S.A.W.

Terdapat sebuah kisah yg berkait dgn hal ini di mana seorg shbt nabi telah memberi seekor kuda kpd seseorg yg tidak mempunyai sebarang binatang tunggangan sedangkan beliau mempunyai beberapa ekor kuda.Lantas,kerana Allah beliau memberilah seekornya kpd org tersebut.Tapi,lama-lama diperhatikan,org tadi langsung tak pernah menggunakan kuda tersebut.Hanya ditambat di sisi rumahnya shj.So,apabila dilihat seperti tidak memerlukan kuda tersebut,si shbt pun bercadang membelinya semula serta sanggup membayar dgn berapa2 dirham yg diminta.Dan perkara ini diceritakannya kpd Nabi S.A.W..Sejurus selepas itu,nabi bersabda..:

" Jgn kamu beli kuda yg sudah kamu sedekahkan kepada org ,bahkan jgn kamu ambil semula (buruk siku) apa2 brg yg telah disedekahkan sekalipun dia akan menjualnya kpd kamu walau dgn hanya satu dirham shj.Kerana org yg mengambil semula sedekah yg telah diberikan walaupn dgn membelinya semula,adalah umpama anjing yg menjilat semula muntahnya sendiri.."

Nabi memberikan bandingan kpd golongan2 ini dgn menggunakan anjing sbg 'gantiannya'..Menunjukkan betapa hinanya manusia yg tergolong dlm kumpulan 'buruk siku' & juga bakhil...Sudahlah diumpamakan dgn anjing.,perlakuan menjilat muntah sendiri pun sudah meloyakan dan sgt jijik!Mohon perlindungan drpd Allah agar dijauhkan drpd sifat ini..Wallahu'alam

p/s:kalau jilat muntah hantu,boleh jgk jadi badang..gagah perkasa.mudah sikit nak angkat usung keluar mana2 speaker =)

Rangkuman Isu Semasa Kini..

0 comments
Slm perjuangan buat semua.Mohon maaf di atas kekangan masa yg dihadapi membataskan sy utk meneruskan penulisan di dlm blog ini.Semua telah maklum negara sedang mengalami beberapa perkara yg hangat diperkatakan.

1.Ir.Nizar vs Zambry *bkn Camry...

Jumaat lepas hakim Mahkamah Rayuan telah menyangkal keputusan 'sahabat' mereka yg mengesahkan bahawa Ir.Nizar adalah MB Perak yg sah.Dengan keputusan itu,Zambry *bkn Camry kembali 'merampas' kerusi MB Perak..Hal ini sudah dijangkakan.Sy tertarik dgn ulasan atau pandangan YB Husam Musa berkenaan perkara ini & sy rasakan betul apa yg bakal berlaku selepas ini.Walauapapun,Ir.Nizar tidak akan membiarkan rakyatnya mengaku kalah.Justeru,kes ini dipanjangkan pula ke Mahkamah Persekutuan walaupun peluang utk menang agak tipis.,tetapi demi rakyat,perlu utk diteruskan perjuangan ini.Kita sama-sama nantikan 'sketsa' seterusnya politik Perak..

2.ADUN Manek Urai Kembali Ke Rahmatullah

Alfatihah utk ADUN Kelantan yg byk berjasa,Paksu Mail.Beliau yg sgt disenangi oleh rakyat Kelantan khususnya di DUN Manek Urai telah menghembuskan nafasnya yg terakhir pd jam 5.50 pg,hari Jumaat di hadapan 2 org anak lelakinya..Pemergian Pak Su Mail amat dirasai bkn shj oleh penduduk,tetapi Mursyidul Am sendiri,YAB Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku MB Kelantan tidak dapat menahan air mata yg menitis mengenangkan pemergian arwah.Arwah telah 5 penggal memegang jawatan sebagai ADUN Manek Urai,salah satu kubu kuat Pas di Kelantan..semoga ruh ditempatkan bersama golongan yg soleh di sisi Allah Taala.Amiiinn......

3.Program di Jengka

Hari ini juga,Jumaat telah diadakan program Pemimpin Bersama Rakyat..Ceh,ingatkan program apa.Rupanya program doktrin UMNO.Maka datanglah Ahli Parlimen K.Krau & YB Wan Salman ke Jengka 16.Program ini diadakan di Dewan Balairaya..*tak menyalahgunakan ke ni??
Ingatkan tengahari dah habis..Rupanya selepas solat Jumaat masih diteruskan.Kali ini,mereka turun ke rumah peneroka.Menurut maklumat,program ini digelar program 'Makan Sambil Bersantai Bersama YB'..Maka,dapatlah saya mkn percuma tghari tu mengiringi ayahnda beta..heh.Majlis yg dianjurkan oleh proksi UBN-Kemas itu mensasarkan utk merapatkan hubungan antara YB & rakyat serta bolehlah diadakan perbincangan UMNO secara tertutup..So,berbagai perkaralah yg sy telah dengari drpd org2 UMNO di sini..Paling seronok apabila mendengar Pak Imam masjid yg masih berserban di kepala meluahkan perasannya terhadap UMNO dgn penuh 'romantisnya'..hahaha.Begitu bersemangat gayanya memperjuangkan UMNO.Tidak kurang juga ada yg menyentuh berkenaan belia di sini.Mereka perlu diadakan program2 utk menarik minat terhadap UMNO.Menambah,persoalan turut dikemukakan.,mengapa pihak sana(Pas) boleh mengatur pelbagai program bkn shj utk pemuda,tp utk semua ahli mereka tetapi UMNO tidak..*bangga sekejap rasanya dgrkn luahan ini..=) Dan bermacam-macam lagi yg diluahkan.Apapun,bg sy..Mereka sebenarnya sudah lemah.Utk pejuang-pejuang Hijau,mereka akan terus istiqamah melaksanakan tugas,ikhlas kerana Allah Taala.Bkn utk kepentingan politik semata..Dgn berdiri megahnya Balai Islam itu nanti,bertambah gerunlah pihak keris di sini..haha

4.PRK Dun Penanti

Semalam,penamaan calon telah berlangsung & keputusannya,Dun Penanti akan ditentang 4 penjuru.1 calon keADILan/PR & 3 calon Bebas.Be End buat pertama kalinya tidak meletakkan calon di dlm pilihanraya..Sememangnya menuju Ending time..Jimat duit rakyat la katakan..Bagus kerajaan kita ni.Amat syg kpd rakyatnya..Kalau mereka menyertai PRK ini,mereka perlu membuat projek-projek yg boleh menarik mata rakyat.Sebab itulah mereka tak masuk.Projek-projek itu bukannya murah..Dah la mahal,bertanding nanti,kalah pulak..Sesia je buat projek..Jadi,tak usah bertanding.Jimatlah duit 'rakyat'..*padahal duit poket..heh

Friday, May 22, 2009

ADUN Manek Urai Meninggal Dunia

1 comments

Adun kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai, Haji Ismail Yaacob, 60 (gambar)telah kembali kerahmatullah pada jam 5.55 pagi tadi di hospital Raja Perempuan Zainab II.

Sebelum ini beliau dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II kerana menghadapi masalah di bahagian kakinya sehingga dipotong sebelah kanan dan beliau juga telah menghidapi penyakit gaot sehingga menyebabkan kesihatannya sering kali terganggu.

Beliau memenangi Dun Manek Urai pada pilihan raya umum 1986. Sehingga sekarang beliau sudah lima penggal mewakili Dun berkenaan.Bagaimanapun pada pilihan raya umum 2004, beliau tidak bertanding dan Dun Manek Urai diwakili Ustaz Zamzuri Mat Lazim.

Dgn itu,satu lagi pilihanraya kecil bakal diadakan di negara kita..Sama-sama kita mendoakan agar allahyarham ditempatkan bersama golongan yg mendapat keredhaan Allah Taala..Amiiin

Wednesday, May 20, 2009

Ada Apa Dengan Kalimah Syahadah..?? <..Vol 1..>

4 comments
Alhamdulillah..sy masih berkesempatan utk mencoret sepatah dua perkongsian sementara nikmat umur ini masih dipanjangkan.Ada yg meminta utk diperbincangkan berkenaan ilmu aqidah di dlm blog ini..Jadi,utk meraikan permintaan itu,sy skn cuba sedikit sbyk menyentuh perihal ilmu aqidah setakat yg sy mampu..Untuk mempelajari dgn lebih mendalam,bolehlah merujuk kpd 'tuan guru' sy,Al-Akh Abdullah di ..Agak terkilan kerana tidak sempat mengkhatamkan sepenuh pengajian Kitab Misbahul Munir bersama beliau.Moga beliau berkesempatan lagi utk mengulang kitab tersebut.Amiiinn..

Sebelum melangkah jauh,niat sy bukanlah menjurus kpd puak 'wahabi'.Sy bknlah insan yg terlalu arif membincangkan berkenaan puak wahabi.Bagi sy,cukup utk sy YAKIN dgn pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.Andai inginkan kupasan mengenai Wahabi,sy akan cuba dptkan drpd guru Abdullah ataupun Fadhlullah yg sy kira lebih arif utk mengulasnya.Setakat yg sy pelajari,'pengasas' kpd wahabi ini terputus sanad gurunya.Membawa maksud fahaman in
i dibawa oleh seorang yg digelar 'AlBani'..*sila perbetulkan andai berlaku kesilapan.Beliau tidak mempunyai guru.Terputus sanad guru di sini.Wallahu'alam

Ingin sy mulakan perihal membicarakan ilmu aqidah ini dgn mengingatkan kita kepada kalimah syahadah.Kalimah tayyibah inilah yg menjadi IBU kepada pegangan aqidah kita.Pentingnya IBU utk melahirkan kita.Lengkapnya jari dgn IBU jari.Anak kunci,pasti ada IBU kuncinya..Dan pelbagai lagi perkara yg sgt2 perlu kpd IBU.Dan aqidah kita juga ada IBUnya iaitu, kalimah syahadah.Sebab itu IBU kpd rukun Islam yg lima adalah kalimah syahadah.Kalimah i
nilah yg akan menentukan kita sama ada kita Islam ataupun tidak.Kalimah inilah yg akan menentukan keIslaman kita ini Islam nama shj kah,Islam pusaka kah,Islam baka kah ataupun Islam puaka!Sekiranya kalimah ini tidak dilafaz dan difahami secara mendalam akan maksudnya.,kerana itulah akan lahir seorang Islam yg sekadar menerima Islam di dlm ICnya,tetapi aurat terbuka atau perihal lain yg bertentangan dgn ajaran Islam.Utk mengetahui akan pentingnya kalimah syahadah ini,mari kita cuba satu analogi mudah...:


Pegang sesuatu benda yg anda rasakan berharga seperti anda rasa berharganya dapat melafazkan kalimah syahadah dan menjadi seorang Islam.Pegang seperti di dlm gmbr.Setiap jari mewakili setiap rukun Islam.Mulakan angkat jari kelingking membawa maksud anda tidak melakukan rukun Islam ke-5.Bagaimana dgn brg yg anda pegang tersebut?Masih kukuh?Ya,alhamdulillah.masih ok.Tapi tak berapa kukuh seperti yg asal.Letak kembali jari itu.Angkat pula jari manis.Bagaimana?Lakukan perkara yg sama menggunakan jari-jari berikutnya..Apa yg terjadi kpd brg tersebut??Anda masih mampu memegang brg tersebut tetapi dlm situasi yg tidak berapa stabil.Cuba angkat jari penghabisan menandakan anda tidak melaksanakan IBU kpd rukun Islam..Apa yg terjadi??

Anda masih mampu digelar seorang Islam andai anda tidak menyempurnakan rukun-rukun Islam yg lain tetapi tidak akan ada Islam bg anda sekiranya anda tidak mengucap kalimah syahadah.Akan tetapi jgn disalah anggap.Jgn anggap hanya dgn mengucap shj sudah cukup utk anda berjaya menjadi seorang Islam.Inilah yg sering berlaku dewasa kini.Dia mengucap,tetapi solat entah ke mana.Dia mengucap,tp tak puasa.Dia mengucap,tp tak byr zakat.Dia mengucap,tp tak kerjakan haji walaupun dah jadi seorang menteri..Maka,akan lahirlah Islam pusaka & Islam puaka!Menjahanamkan agama Islam..Menentang hukum Allah.Tidak percaya dgn hukum Allah dll..

Cukup buat kali ini utk kita kembali memperteguhkan keyakinan kpd kalimah syahadah di dlm diri kerana kalimah ini merupakan kalimah yg sgt-sgt penting kpd kita selaku seorang yg mengaku Islam.Ramai org yg tahu kalimah ini,tetapi tidak tahu meyakini & mengimani kalimah ini..Ilalliqa'

Tuesday, May 19, 2009

Markas PAS Jengka 16 Makin Berseri

5 comments
Alhamdulillah,syukur kpd Allah krn masih dipanjangkan usia & masih dpt menghirup udara segar secara PERCUMA ini..
Hampir setiap hari aku memerhatikan proses pembikinan markas baru Pas di Jengka 16 yg terletak di simpang keluar di sini.Gembira bercampur 'sedih' mengenangkan usaha-usaha yg dilakukan oleh pejuang-pejuang Islam di sini membanting tulang membina bangunan yg bakal memacu Islam di kawasan ini.Kalau dilihat kpd bangunan 'Ameno',sekelip mata shj ia dibina..Sekarang pun dah jd macam apa dah..Tapi,pembinaan markas ini sememangnya memakan masa yg agak lama.Inilah pengorbanan & keikhlasan ahli-ahli di sini.Sedikit-sedikit mereka akan menambah seri markas ini.

Aku bertanya kpd beberapa insan yg dikenali,dari mana peruntukkan pembinaan markas ini diperoleh..Kata beliau,ia banyak dikumpul hasil sumbangan ahli & juga kutipan ceramah yg dianjurkan..Sebab itulah andai ada kewangan,kita akan tambah sikit-sikit..Tambah membuatkan rasa terharu & kagum,aku dimaklumkan bahawa terdapat sumber-sumber yg tidak dikenali menyumbang utk membina markas ini.Ada lori hantar pasir,tapi tidak tahu & tidak diumumkan siapakah yg menyumbangnya..Kipas,lampu dan barangan elektrik yg lain telah disumbangkan oleh seorang insan hingga mencecah RM 4***...Besar sungguh pengorbanan kalian.Inilah yg akan menjadi pahala yg tidak akan putus-putus buat anda sehinggalah kiamat.

Malu rasa diri ini kerana masih tidak dapat menyumbang apa-apa terhadap perjuangan Islam di sini..Kini,markas ini makin berseri.Baru-baru ini telah diadakan ceramah sulung di markas ini dan dikhabarkan mendapat sambutan yg amat luar biasa..Jauh di lubuk hati ini tersimpan satu impian utk melihat pelbagai lg aktiviti akan dianjurkan di markas ini apabila siap kelak.Mungkin setiap pagi Jumaat,markas ini akan sesak dgn kehadiran masyarakat utk mendengar kuliah seperti yg diadakan di Kelantan..Dan juga markas ini bisa membingitkan suasana kawasan Felda ini dgn ceramah-ceramah yg lantang drpd pemimpin-pemimpin Pas.Usrah ahli,usrah pemuda & usrah muslimat bakal berselang-seli menyinari hari-hari di markas ini..Dan mungkin satu hari nanti kebangkitan Pas di Jengka adalah bermula di sini!

Mohon maaf kpd pimpinan-pimpinan di sini andai diri ini masih menyepi.Kekuatan dan tapak yg kuat masih perlu utkku kumpulkan.Tersemat di dlm jiwa ini,suatu hari nanti,akan kupastikan kedua kakiku terjejak di markas ini!Bila dan bagaimana,masa akan menentukan...Amiiin

PM/Politik Malaysia Makin Klakar..!!

0 comments
UMNO/BN takkan meletakkan calon di Dun Penanti..Tok Jib kata ada 3 sebab kenapa UBN tidak meletakkan calon..

1. Kekosongan kerusi itu bknlah diperuntukkan oleh perlembagaan tapi satu usaha PKR menyelesaikan masalah dalaman mereka

2. Ini merupakan satu mainan politik pembangkang.

3. Kera jaan lebih mengutamakan khidmat kepada rakyat & langkah-langkah memulihkan ekonomi.(xnk membazir)

Hahaha..Seronok melihatkan situasi ini.Bukan senang nk tengok UBN mengaku kalah.Kalau tak silap,ini merupakan pilihanraya pertama UBN tak bertanding.Bayangkan,kerajaan tak bertanding??Mereka bukannya miskin..Media-media semua mereka bolot.Nak guna apa utk kempen,cakap.Semua boleh pakai utk pastikan kemenangan.Kalau nk jimat duit,itu tak masuk akal..Mereka selalu katakan kerajaan pembangkang x adil & x pandai memerintah.Merekalah kerajaan yg diterima rakyat.Kalau begitu,adakah mereka sanggup biarkan rakyat di Penanti hidup di bwh sebuah kerajaan yg tak adil,tak pandai memerintah dan tak dpt bela hidup rakyat semata-mata nak jimat duit???Sbb tu tak masuk akal....

Tapi,ada betulnya juga mereka tak mahu membazir..Semua dah mafhum perangai UBN bila tiap kali pilihanraya.Pasti ada projek 'mee segera'..Malam2 mesti ada kerja menurap jalan dsb.Hah,itulah yg membazir..So,kalau UBN tak bertanding,maka tak adalah projek2 tu lagi...Nampak gayanya.,agak 'rugi'la rakyat Penanti tak dapat projek macam pilihanraya sebelum2 ini..Sabar jelaa..

Dahla..Cukuplah setakat itu celoteh utk PRK Penanti..Utk UBN,terima kasih kerana memberi laluan yg agk mudah utk PR.Semoga anda mengulanginya di Perak dan di dlm PRU 13 nanti utk PR pula memerintah.Tapi,kita dah faham sgt dah.Pasti ada skrip jawapan yg baru pula drpd anda..Wallahu'alam

Monday, May 18, 2009

Dah Takde Tawar-Menawar Daahh...

0 comments
"Bang.,baju ni bpe ringgit ye sehelai?"
"Oh,yang tu RM25 sehelai dik.."
Allah,RM25...mahalnyer...
"Yang ni plak,bpe bang??"
"Yang tu murah je..RM10 sehelai..tapi kalau adik beli 3 helai,abg bg RM25 je..Cne.,boleh??"
3 helai RM25.....Hurrmmm..,"kalau sy beli 3,boleh tak abg bg RM20..??"
"Hah,RM20...Sorila dik.xpulang modal la abg mcm ni..Nak cari mkn kat sini pun payah.Bkn menentu ekonomi skrg ni.."
"Ala bang..tlgla..Sy x bwak byk duit ni..Bolehla bang eih.??"
"Hmm..mcmnila..3 helai abg bg RM23..cincai kira..ok?"
"Haa...boleh-boleh..."

Itulah salah satu sketsa hidup manusia..Tawar-menawar dlm urusan jual beli.Andai pandai mengampu,untungla jawabnya..Lebih-lebih lagi kalau ada kroni..Berlipat gandalah pulangan yg diterima..Mudah shj utk mendapat pertolongan,mendapat harga yg lebih murah atau mendapat sebarang projek..
*oppss,xde kne mengena dgn kerajaan @ sesiapa..

Sampai bila kita boleh tawar-menawar??Sedarlah,tawar-menawar hanya laku di dunia shj..Kerana di alam kubur dan di alam akhirat kelak,sudah tiada lagi istilah tawar-menawar bg kita semua.Segalanya menjadi kuasa mutlak Allah Taala yg Maha Kuasa..Andai baik 'saving' kita.,baiklah jawapannya..Andai busuk 'saving' kita..,buruklah padahnya..

Allah telah nukilkan di dlm firmanNya di mana kita semua sudah tiada lagi peluang utk kembali ke dunia ini utk memperbanyakkan amalan hatta sesaat pn.Dikala itu,manusia merintih-rintih utk kembali ke dunia dek kerana amalan tika di dunia dulu tidak cukup utk menggapai redhaNya utk masuk ke syurga..Semasa hayat di dunia,tiada sedikitpun rasa bersalah di dlm dirinya membelakangkan hukum-hakam Allah.Tika di dunia dulu,dialah yg paling terkehadapan mencerca para ulama' sedangkan ulama'lah pewaris nabi utk membimbing manusia ke arah keredhaanNya..Dan semasa di dunia dulu,aurat didedah,solat pun punah...Suruhan Allah dianggap terlalu mudah..Andai dia seorang pemimpin,jawatan dijadikan sebagai pakaian utk meninggikan kedudukan diri dan kaum kerabat.Bukan utk menegakkan agama Allah utk disampaikan kepada seluruh rakyat agar sentiasa patuh & taat kpd Allah!

Sedarlah kita semua..Tiada apa yg kita rugi seandainya Islam diletakkan sebagai panduan utama dlm segala tindakan.Yakinlah bahawa kita akan selamat di dunia dan akhirat sekiranya meletakkan Islam sebagai teras diri ini..Semoga kita sama-sama berusaha ke arah mencapai redhaNya..Amiiin

Saturday, May 16, 2009

Kuliah Subuh Di SKJ 16

2 comments

Alhamdulillah pagi td sy telah berkesempatan dijemput utk memberikan kuliah Subuh bersempena kem ibadah yg dianjurkan oleh pihak sekolah,SKJ 16.Peserta terdiri drpd pelajar2 tahun 4,5 dan 6.. Kem ini diadakan selama 2 hari 1 mlm & telah dijayakan oleh seorg shbt lama sy.,Sdr Mohd Iqbal Zahin Ismail bersama shbt2nya di dlm PKPIM..
Tahniah & syabas sy ucapkan atas usaha yg telah dicurahkan bg membantu pihak sekolah menjayakan program ini..Tajuk yg telah sy bawakan di dlm kuliah td berkisar tentang 'Peranan serta Hakikat Kita Selaku Seorang Islam'

Disebabkan berhadapan dgn pelajar2 sekolah rendah.,kuliah hanya berkisar kpd perkara2 yg agak 'ringan' tetapi penting utk semua fahami.Menyentuh berkenaan rukun Islam khususnya kpd kalimah sya
hadah.Peri pentingnya kalimah tayyibah ini dijadikan pegangan sepanjang masa agar disepanjang jln kehidupan ini,diri sentiasa melebihkan & mengagungkan Allah Taala,meletakkan agama Islam sebagai priority dlm sebarang tindakan..

Terima kasih sekali lagi diucapkan kpd pihak pengajur di atas kesudian menjemput sy berkongsi serba sedikit ilmu yg ada,demi memperteguhkan jiwa2 kita yg bila2 masa shj boleh tergelincir dr perjuangan Islam..Wslm

Happy Teacher's Day..!!!

0 comments

Selamat Hari Guru sy ucapkan kpd semua guru di seluruh Malaysia..Khususnya kpd guru2 sy di SKJ 16,SAR J16 & di SMAP Kajang serta sesiapa shj yg pernah membimbing diri ini menjadi seorg insan yg bergelar 'orang'...
Semoga kalian sentiasa berada di bawah pengawasan rahmat & hidayah Allah Taala..
Mohon maaf di atas segala kesilapan selama sy menerima ilmu yg dicurahkan..

Selamat Maju Jaya..!!

Thursday, May 14, 2009

Hakikat Budi,Jasa..Tiada Siapa Memilikinya

0 comments
Fitrah kehidupan kita dewasa kini seringkali menganggap sesuatu perkara baik yg dilakukan oleh seseorang terhadap kita merupakan suatu budi yg harus dipuja,disanjung dan dihormati.Tidak terkecuali usaha-usaha yg dilakukan oleh pihak kerajaan kini.Tulisan ini cuma ingin membuka satu kesilapan kita apabila sering mengganggap pemberian sesuatu pihak adalah menjadi satu jasa yg tertanggung di atas bahu kita yg sentiasa perlu disanjung.Hakikatnya...Tiada siapapun yg berbudi di dunia ini.

Analogi,apabila kita mengusahakan tanah ladang dgn tanaman dan kemudian tumbuh sayuran atau buah-buahan lalu kita menjualkannya dan mendapat keuntungan berlipat kali ganda.Hidup kita senang dgn kemewahan hasil tanaman tadi.Adakah kita berbudi dgn tanah tersebut?Atau tanah itu berbudi dgn kita?Sama juga di pihak yg memerintah.Pemerintah menyediakan kemudahan air,elektrik,jalanraya,perumahan dan sebagainya..Lantas,adakah itu budi atau jasa yg mereka telah lakukan yg perlu kita sanjung tinggi??Ya,ia juga dinamakan 'budi'.Tapi,budi di sini hanyalah satu tuntutan akhlak.Islam mengajar berakhlak mulia dgn berterima kasih kpd orang telah membantu kita.Dia memberi dan kita merasa,dia telah berbudi dan kita pula berbahasa..Namun,budi itu bukanlah tiket utk diungkit pada suatu masa.

Hakikat sebenar yg berbudi adalah Allah Taala.Allah Taala yg maha berbudi.Tanaman subur yg kita terima adalah hasil 'budi' Allah.Air,elektrik,jalanraya dan lain-lain juga hasil 'budi' Allah Taala.Justeru Allah sahajalah yg berhak menerima sanjungan.Sebab itulah dikatakan pihak-pihak tadi hanya tuntutan akhlak.Bukan utk sanjungan atau utk kita rasa terlalu terhutang budi.Kita terhutang budi sebenarnya adalah dgn Allah,punca yg memberikan segalanya..Sebab itulah,walau sebanyak mana kemudahan yg disediakan oleh pihak pemerintah,perlu utk kita berterima kasih selaku memenuhi tuntutan akhlak,tetapi bukanlah utk kita berasa terhutang budi yg tinggi.Bertambah teruk lagi,andai mereka tidak mahu mengikut sepenuhnya suruhan,ayat-ayat Al Quran,hukum-hakam,dan ajaran yg Maha Berbudi,lagilah tidak perlu langsung kita terasa terhutang budi!Mereka lupa udara(oksigen) PERCUMA yg Allah berilah yg membolehkan mereka hidup hingga kini,membolehkan mereka memerintah hingga kini.Sebaliknya,suruhan Allah pula yg ditentang!!Di mana letaknya pula budi mereka??!!Layakkah mereka utk kita hormati sedangkan Yang Maha Berbudi pun mereka tentang??!!

Sucikan kembali pemikiran kita.Inilah merupakan salah satu perkara yg kita sering salah anggap..Hak Allah Taala seringkali dibelakangkan lantas memuja-muja hak manusia..Apalah nasib kita di akhirat kelak,tika berhadapan dgn sang Maha Berbudi......

Wednesday, May 13, 2009

13 Mei 1969 ~ 13 Mei 2009

0 comments
Alhamdulillah,syukur pd Allah Taala yg masih mengizinkan diri ini merasai saat-saat akhir penghabisan alam dunia.Moga diri ini akan terus-terusan mengabdikan diri pdNya & terus bersama para pejuang yg inginkan agamaNya didaulatkan agar pengakhiran yg akan dilalui kelak adalah pengakhiran yg diredhai olehNya..

Hari ini merupakan hari 'istimewa' yg perlu kita selaku rakyat Malaysia ingati kerana pd hari yg sama 40 tahun dahulu,negara kita diletakkan dlm keadaan darurat.Sejarah hitam ini telah berlaku di mana satu rusuhan kaum tercetus lantas menyebabkan keadaan negara kita kucar kacir.Rakyat hidup dlm keadaan yg tidak selesa,tidak aman & dlm ketakutan.Memperingati detik hitam ini sgt penting bg kita semua kerana ia perlu diambil sebagai pengajaran besar agar peristiwa ini tidak berulang.

SEJARAH INI BISA BERULANG

Kalian harus sedar,detik hitam ini bila-bila masa shj boleh berulang kembali,meragut keamanan yg kita uar-uarkan & bangga-banggakan selama ini.Bagaimana ia boleh berulang?Sejarah ini dgn mudahnya akan berulang apabila kita memperjuangkan semangat perkauman.Melayu memperjuangkan bangsa Melayu.Cina memperjuangkan kaum Cina dan India memperjuangkan kaum India.Menjadikan kita semua seakan hidup 3 dlm 1.Apabila perjuangan bangsa/kaum menjadi teras,inilah yg akan meragut keamanan kita.Masing-masing ingin memperjuangkan kehebatan sendiri & ingin melebihkan kaum masing-masing.Tiadanya satu titik pertemuan yg IKHLAS utk menyatukan kaum-kaum ini dlm sebuah negara.Saya ulangi.Tiadanya satu titik pertemuan yg IKHLAS utk menyatukan kaum-kaum ini.Saya gunakan perkataan IKHLAS.Membawa maksud,telah ada usaha penggabungan kaum-kaum ini,namun tidak ikhlas dan bisa diragui sama sekali!Penggabungan hanya utk memenuhi kehendak diri,kehendak parti,kehendak politik.Bukannya bersungguh-sungguh utk melihat kaum-kaum di negara ini bersatu & sama-sama maju.

TALAM DUA MUKA

Cuba kalian bayangkan apabila perjuangan bangsa diutamakan.Apabila berada di majlis melibatkan satu bangsa contohnya Melayu,kita mengagung-agungkan bangsa Melayu.Ceritakan betapa pentingnya kita kuatkan Melayu kerana ini Tanah Melayu.Lawan sesiapa shj yg menganggu 'kedaulatan' Melayu.Lantas membelakangi kaum-kaum yg lain.Ibarat mereka musuh yg nyata.Kemudian,apabila berada di majlis yg melibatkan semua kaum,kita mula menceritakan tentang masyarakat majmuk.Perlunya kita bersatu-padu.Hidup aman harmoni.Saling tolong menolong,bantu membantu.Kita sama,tiada beza...Bla..Bla..Bla...Tidakkah ini talam dua muka?Di sini cakap lain,di sana cakap lain....

ISLAM PENYATU SEMUA- ISLAM FOR ALL

Inilah jalan sebenar yg boleh menyatukan kita semua-Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dll..Apabila agama Islam dijadikan panduan asas dlm pentadbiran sesebuah negara,tiada apa yg dapat kita sangsikan lagi.Agama Islam bukanlah kepunyaan khusus utk sesiapa.Agama Islam adalah utk semua kaum.Melayu boleh menganut Islam.Cina boleh menganut Islam,India boleh menganut Islam dan kaum-kaum lain pun boleh menganut Islam.Tapi,bolehkah Melayu masuk Cina?Bolehkah Cina masuk India?Bolehkah India jadi Kadazan??Tidak!Inilah kelebihan apabila agama yg menjadi pasak perjuangan.Tetapi,kita perjuangkan Islam bukanlah bererti 'diwajibkan' kaum-kaum lain menganut Islam.Tiada paksaan dlm menganut Islam..Anda boleh terus dgn agama anda masing-masing.Yang kita inginkan adalah semua kaum dapat menerima sistem yg Islam anjurkan yg semestinya adil buat semua.Anda hanya melalui sistem pentadbiran Islam shj.Tetapi anda bukanlah penganut Islam.Dan dgn Islam,pasti keadilan di pihak anda,keadilan di pihak semua..Tiada yg lebih,tiada yg kurang..Yang paling cantiknya,Islam mengajar penguasa-penguasa kerajaan agar menjaga semua kaum dgn baik.Tak kira Melayu,Cina atau India,seandainya kaum-kaum ini tidak mendapat pembelaan yg sewajarnya,Allah Taala akan mengazab penguasa ini dgn azab yg cukup pedih di akhirat kelak.Inilah yg akan menjadi garis panduan apabila Islam dijadikan asas.Dosa pahala sentiasa menjadi peringatan.Bukan harta kewangan yg menjadi kejaran kerna harta kewangan inilah yg akan menjadi ungkitan di akhirat kelak.

Kembali & terimalah Islam.Pasti kita semua akan selamat,di dunia & akhirat.Percayalah..Sekian

Ceramah Perdana!Jom Ke Sana..!

1 comments


Sesiapa yg mempunyai kelapangan masa,datanglah beramai-ramai mendengar penjelasan sebenar berkenaan situasi di Perak kini.Allah menyaksikan pengorbanan kalian.Takbiirr!

Tuesday, May 12, 2009

Surat Khas PJ Pas Pahang..

0 comments
Slm perjuangan.Di sini saya paparkan surat terbuka Pesuruhjaya Pas Negeri Pahang,Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man kpd shbt lamanya sewaktu menuntut dulu yg kini memegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri

SURAT TERBUKA BUAT JAMIL KHAIR BAHAROM.


Assalamualaikum wrh wbt.

Kepada sahabat lama Jamil Khair Baharom,

Semoga Allah mem
berkati mu, walau lama kita tak bersua. Semoga Allah melimpah belas kasihannya ke atasmu.

Terlebih dahulu Aku merakamkan ucapan takziah di atas bebanan yang sedang engkau pikul, kerana engkau tida
k lebih baik dari Imam Ahmad yang menolak perlantikan sebagai Mufti, kerana itu bermakna ia meredai kezaliman khalifah. Tetapi engkau juga tidak sekejam Hajjah bin Yusuf al-Thaqafi yang bertindak membelakangkan hukum Allah bagi menunjukkan kekuasaan yang ada.

Tetapi jauh lebih mem
bimbangkan aku terhadapmu ialah engkau akan ‘terpaksa’ menentang Jamaah Islam, engkau akan menentang Parti Islam. Kami tahu kami bukanlah yang terbaik, tetapi aku lebih bimbang bilamana kamu menganggap UMNO lebih baik. Engkau akan terpaksa meredai kemungkaran yang diizinkan pemerentah dan membenarkan kezaliman ISA dan lainnya. Aku tahu engkau tidak kuat menahan kemurkaan Allah di akhirat seandainya Ia murka. Aku memohon perlindungan dariNya untuk aku dan kamu.

Lantaran itu, kumpullah mereka yang takutkan Allah, satulah kekuatan bagi menentang kezaliman , tegaklah makruf dan tetanglah kemungkaran dari dalaman UMNO yang kamu mampu; tetapi akhirnya kamu akan kecewa. Kerana kamu dilengkungi oleh bukan ahlinya.

Sekian, ingatan sahabat sementara hidup, kerana tiada pesanan diakhrat.

Wassalam.

Sahabat Lama;
Tuan Ibrahim Tuan Man.

Mahkamah Rayuan Pulak Daahh...

0 comments
Lepas satu,satu...Kita semua dah boleh agak,kerajaan PERAGUT takkan berdiam diri begitu shj apabila brg HARAM mereka dirampas.Kali ini,satu lagi 'proksi' kerajaan PERAGUT telah digunakan.Setelah mahkamah tinggi memutuskan smlm bahawa YB Nizar adalah MB Perak yg sah,hari ini mahkamah rayuan pula memunculkan diri.Kata Pak Jib,mereka akan buat sesuatu utk mengemukakan bantahan terhadap keputusan tersebut.Ya!Mereka sememangnya boleh melakukan sesuatu!!Sehingga sanggup menggadaikan keamanan sebenar negara asalkan kekuasaan dipegang & periuk nasi terjamin..

Pihak mahkamah telah menerima rayuan kerajaan PERAGUT.Sekejap tadi MB Perak yg SAH bersama Exco-exco telah diarahkan keluar semula dr bangunan SUK..

Nampaknya satu lagi tekanan telah diterima oleh pejuang2 keadilan di Perak.But,don't worry!
Selama mana sangatlah PERAGUT itu boleh menggunakan kuasa mereka..Kita punyai KUASA SEGALA KUASA!Kuasa yg kita miliki lebih besar drpd kuasa mereka.Gunakanlah apa shj senjata,'kambing2',alat2 dan apa juga perkara yg anda rasa boleh menjamin kuasa anda wahai PERAGUT!Selagimana anda menolak KUASA sebenar yg kami miliki,anda takkan ke mana2..Tunggu shjlah PENGUASA kami meledakkan kuasaNya yg sebenar..Pasti!Anda TAK Mampu Mengubahnya...!!

Monday, May 11, 2009

Terus Bersemangat..!!

2 comments
Baru-baru ini aku menghadiri satu majlis gilang-gemilang sebuah syarikat korporat negara.Dalam byk-byk acara yg diselitkan,aku sememangnya ternanti-nanti ucapan 'kepala' syarikat ini yg sentiasa penuh dgn pelbagai motivasi di dada..

Alhamdulillah.,malam tersebut,kehadiranku berbaloi..Dan penantianku utk mendengar ucapan si ketua juga berbaloi..
Tertarik hati ini mendengar bait-bait ucapan si ketua mengulang-ulang tema majlis pada mlm tersebut..:

The More You Give,The More You Get!

Si ketua telah mengisi ucapannya dgn 2 cerita menarik..Saya petik salah satu ceritanya..Ceritanya berbunyi begini..:

Satu hari,seorang wanita berhenti di hdpn sebuah kedai kain.Cuaca ketika itu hujan lebat.Salesman di kedai itu terlihat kelibat wanita itu yg sedang meredah hujan utk ke kedainya.Lantas dia menuju ke arah wanita itu utk memayungi beliau sampailah ke kedainya..Setibanya di kedai tersebut,wanita itu berkata,"Sori ye.Sy bkn nk membeli kain kamu.Sy just nk tgk2 shj(window shopping).."Jawab salesman.,"Owh,tak mengapa cik!Cik boleh lihat kain2 yg ada di dlm kedai sy ini.Dan saya tak keberatan utk membawa cik ke kedai2 lain yg ada disekitar sini."Selesai wanita itu melihat kain2 yg ada,dia mahu ke kedai lain."Mari,saya tunjukkan cik kedai2 kain pilihan di sekitar sini."Lalu dipayungnya wanita itu ke kedai2 yg berhampiran...Lepas satu,satu kedai salesman itu perkenalkan..

Saya hentikan cerita setakat itu..Pada kita,tentu kita katakan salesman itu 'gila' sbb dia akan mengalami kerugian seandainya wanita tersebut membeli kain di kedai yg telah diperkenalkannya atau mungkin wanita itu bisa menjadi pelanggan tetap di salah sebuah kedai tersebut..Tetapi beliau telah memberikan lebih drpd yg sepatutnya beliau beri.Hasilnya...

Satu hari,wanita itu kembali semula ke kedainya..Beliau telah membeli hampir kesemua kain yg ada di kedainya utk dibuat langsir..Anda tahu siapa wanita itu??Dialah Queen Elizabeth..Istananya bkn kepalang besarnya.Utk dibuatkan langsir,tidak cukup hanya menggunakan kain yg ada di kedai salesman td..Cukup besar,cukup luas.

Dipendekkan cerita,cerita kedua juga adalah berkisar tentang ibrah yg diterima hasil kita menyumbang lebih daripada apa yg sepatutnya..

Inilah perjuangan!
Jom!Kita aplikasikannya di dlm jamaah..Kita akan lalui saat2 kekeringan wang!Kita pasti akan lalui saat2 kekurangan masa utk menumpukan perhatian kpd pelajaran!Tapi,demi satu perjuangan yg mulia dan suci,kita beri lebih drpd apa yg sepatutnya kita beri sehingga kita terpaksa tidur lewat utk meng'cover' masa2 study yg telah dikorbankan!Kita terpaksa meminimumkan duit makan kita utk disalurkan kpd perjuangan!Kita kadang2 terpaksa meninggalkan family tercinta demi sebuah perjuangan!Kita terpaksa demam!Pengsan!Sakit!Dan sebagainya....Tapi,ingatlah..

The More You Give!The More You Get!

Janji Allah pasti menanti...Terima kasih atas cerita yg bisa membangkitkan motivasi di dlm diri ini..Takbiirr!
 

Coretan Kalam Pemuda Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template