Monday, May 11, 2009

Terus Bersemangat..!!


Baru-baru ini aku menghadiri satu majlis gilang-gemilang sebuah syarikat korporat negara.Dalam byk-byk acara yg diselitkan,aku sememangnya ternanti-nanti ucapan 'kepala' syarikat ini yg sentiasa penuh dgn pelbagai motivasi di dada..

Alhamdulillah.,malam tersebut,kehadiranku berbaloi..Dan penantianku utk mendengar ucapan si ketua juga berbaloi..
Tertarik hati ini mendengar bait-bait ucapan si ketua mengulang-ulang tema majlis pada mlm tersebut..:

The More You Give,The More You Get!

Si ketua telah mengisi ucapannya dgn 2 cerita menarik..Saya petik salah satu ceritanya..Ceritanya berbunyi begini..:

Satu hari,seorang wanita berhenti di hdpn sebuah kedai kain.Cuaca ketika itu hujan lebat.Salesman di kedai itu terlihat kelibat wanita itu yg sedang meredah hujan utk ke kedainya.Lantas dia menuju ke arah wanita itu utk memayungi beliau sampailah ke kedainya..Setibanya di kedai tersebut,wanita itu berkata,"Sori ye.Sy bkn nk membeli kain kamu.Sy just nk tgk2 shj(window shopping).."Jawab salesman.,"Owh,tak mengapa cik!Cik boleh lihat kain2 yg ada di dlm kedai sy ini.Dan saya tak keberatan utk membawa cik ke kedai2 lain yg ada disekitar sini."Selesai wanita itu melihat kain2 yg ada,dia mahu ke kedai lain."Mari,saya tunjukkan cik kedai2 kain pilihan di sekitar sini."Lalu dipayungnya wanita itu ke kedai2 yg berhampiran...Lepas satu,satu kedai salesman itu perkenalkan..

Saya hentikan cerita setakat itu..Pada kita,tentu kita katakan salesman itu 'gila' sbb dia akan mengalami kerugian seandainya wanita tersebut membeli kain di kedai yg telah diperkenalkannya atau mungkin wanita itu bisa menjadi pelanggan tetap di salah sebuah kedai tersebut..Tetapi beliau telah memberikan lebih drpd yg sepatutnya beliau beri.Hasilnya...

Satu hari,wanita itu kembali semula ke kedainya..Beliau telah membeli hampir kesemua kain yg ada di kedainya utk dibuat langsir..Anda tahu siapa wanita itu??Dialah Queen Elizabeth..Istananya bkn kepalang besarnya.Utk dibuatkan langsir,tidak cukup hanya menggunakan kain yg ada di kedai salesman td..Cukup besar,cukup luas.

Dipendekkan cerita,cerita kedua juga adalah berkisar tentang ibrah yg diterima hasil kita menyumbang lebih daripada apa yg sepatutnya..

Inilah perjuangan!
Jom!Kita aplikasikannya di dlm jamaah..Kita akan lalui saat2 kekeringan wang!Kita pasti akan lalui saat2 kekurangan masa utk menumpukan perhatian kpd pelajaran!Tapi,demi satu perjuangan yg mulia dan suci,kita beri lebih drpd apa yg sepatutnya kita beri sehingga kita terpaksa tidur lewat utk meng'cover' masa2 study yg telah dikorbankan!Kita terpaksa meminimumkan duit makan kita utk disalurkan kpd perjuangan!Kita kadang2 terpaksa meninggalkan family tercinta demi sebuah perjuangan!Kita terpaksa demam!Pengsan!Sakit!Dan sebagainya....Tapi,ingatlah..

The More You Give!The More You Get!

Janji Allah pasti menanti...Terima kasih atas cerita yg bisa membangkitkan motivasi di dlm diri ini..Takbiirr!

2 comments:

Ana Farhanah on May 14, 2009 at 9:59 PM said...

menarik!!..spe yg beri talk ni? ust hasrizal eh? ayat tu selalu dgr...the more u give..the more u get..dis is nice blog!..keep it up bro!(^_^)
moga istiqamah dlm perjuangan..
salam mujahadah

'abid on May 14, 2009 at 11:04 PM said...

slm to 'muj@hidah Solehah'
didoakan agar bnar2 mnjdi seorg yg solehah insyAllah..bkn ust hasrizal..org len yg sarat dgn motivasi spnjang liku2 hidupny..slh seorg idolaku..
blog ni xde pape pn..skdr coretan hmba kerdil...
syukrn 'alakullihal

 

Coretan Kalam Pemuda Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template