Monday, May 4, 2009

Buatlah Usrah..Baru Kuat!


Melibatkan diri ke dlm sebuah jamaah Islam merupakan satu tuntutan ke atas seorang individu muslim..Jamaah ini akan membimbing kita,membimbing diri,keluarga,masyarakat,negara dan akhirnya akan membimbing dunia agar sentiasa meletakkan Islam sebagai panduan utama dalam setiap tindak-tanduk seharian.Tapi,ramai yg tersalah anggap setelah menyertai jamaah..Mereka fikir hidup mereka akan menjadi lebih tenang,lebih kuat dan lebih mudah memperoleh kesenangan hidup kerana telah dianggap membantu agama Allah,jadi Allah juga akan mudah membantu mereka..Inilah satu penafsiran yg sering disalah anggap.Apabila kesalah tanggapan ini sering terjadi,maka inilah yg mencetuskan masalah dan akhirnya ramai yg akan lari dari jalan jamaah ini akibat tidak faham dgn apa yg dibawa.

Bagaimana untuk faham?

Di sinilah pentingnya usrah!Once kita telah melibatkan diri dgn jamaah,jgn diletakkan usrah pada posisi yg terkebelakang,tetapi usrahlah yg wajib diletakkan di hadapan.Usrah akan mengajar kita erti sebenar hidup berjamaah.Usrah akan mendidik kita erti sebenar perjuangan Islam.Usrah akan menguji tahap keimanan kita.Usrah akan menambahkan ilmu di dlm diri kita.Usrah akan menjadi panduan utk kita faham jalan perjuangan Islam through jamaah.
Segalanya di dlm jamaah adalah bermula dgn usrah.Utk kita faham ttg perjuangan Islam,kita perlu berusrah.Utk kita kuat jati diri,kuat keimanan,tetap pendirian dgn jamaah adalah melalui usrah..

Jadi,perkukuhlah usrah kerana cara ini adalah cara terbaik untuk kita berikan kefahaman tentang perjuangan Islam.Perhebatkan aktiviti usrah.Barulah kita akan kuat!Barulah jamaah kita akan kuat!Ini sekadar peringatan buat kita semua.Ambillah apa yg baik drpd penulisan ini utk kita sama-sama fikirkannya..Wallahu'alam

p/s: di tempat saya ni macam tak wujud je usrah..bimbang inilah sebabnya tak menang2..harap ada yg merespon akan hal ini.terima kasih

4 comments:

Anonymous said...

kat kg ana ade usrah,tp yang tue2 je..nak join segan gile..........

Anonymous said...

jgn tanya pasal usrah d cwgn,sdr dah kenal ke ketua cwgn,ketua pemuda dll.mrk pun tak knl sdr

org jpn said...

inilah masalah sbhgn besar dr mahasiswa yg kenal jamaah ketika di kampus,bila balik kg dia hanya pandai kritik.
utk mklmn sdr pas cwgn sdr tlh mendpt pngktn undi trtinggi di dun jengka/parlimen kuala krau.

'abid on May 10, 2009 at 8:44 PM said...

thnks buat cik 'anon'& 'org jpn'..
to 'anon'-yes,sy ngaku mmg sy xknal ktua cwngn,ktua pemuda dll kat sini.sbb uslub yg pas ajr pd sy,pd sy stil xmembenarkn sy tuk tau lbih lnjut pasal pas kt sini.klu bleh,mmg sy nk tau ksemua saf pimpinn kt sini.cuma sy bimbng mudharat utk sy involve scr aktif dlm pas kt sini satu ari nnti, lbih bsr.sy ni pantang jmpa org pas.mmg ske 'bermesra' ble bjumpa dgn org pas.sdap bersembng..maaf ats klmhn tersebut..sy ngaku
to 'org jpn'-Tahniah!tahniah ats lporan tersbut..Cuma ikhlsny bkn niat sy utk mengKRITIK.i know who am i..br stahun jagung dlm pas.sbb itu sy gunakn term 'BIMBANG'..klu sy nk kritik,baik sy tulis "padanlah kalah,usrah pun tak buat!"
tp,jujurny,mmg sy nk tau ad ke tdk usrh kt cni..klu ad,nk jgk sy cari2 peluang sorong2 muka utk masuk dgr pengisian2 usrh.da lme xb'usrh.bknny sy yg nk beri usrah!hah,ni pn satu.kkdg pk cmtu plak.den ni,ilmu tak byk pun..tu la pasalny crik usrah..'alakullihal,'gembira' dgr lporan undi tu.hbt!moga Allah sntiasa mrhmati kalian & mmudhkn lagi sgl urusan pas d sini.'asif masih xdpt mnyumbng ap2 tnaga utk pas d cni..syukrn

 

Coretan Kalam Pemuda Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template