Sunday, April 26, 2009

'Jejak Kasih' Dlm Perjuangan...


Katakanlah (Muhammad), "Inilah jalanku,aku dan org-org yg mengikutiku mengajak kamu kpd kpd Allah dgn yakin,maha suci Allah dan aku tidak termasuk org-org yg musyrik.." Yusuf:108

Inilah antara alunan merdu firman Allah Taala yg membangkitkan ruh perjuangan di dlm diri setiap pejuang Islam,tidak terkecuali diri ini.Nabi S.A.W dah katakan bahawa ini shjlah jln baginda,jln memperjuangkan agama Allah bg memastikan segala hukum-hakam & syariat Allah tertegak di muka bumi ini.Dek kerana itulah saya merasakan,patut ke saya tidak mengikut jejak langkah nabi sedangkan mulut ini berbuih-buih menghafal rukun-rukun Iman yg bisa mengukuhkan ikatan aqidah,ikatan terpenting bg diri yg mengaku menjadi seorang Islam..So,bg anda yg lain,bagaimana??Ayat ini juga memberitahu kita bahawa dlm apa keadaan sekalipun tak kiralah kita ni seorang pelajar ke,seorang pekerja ke,seorang penganggur ke..kita perlu berada di atas jln ini.Tidak boleh menjadi pihak berkecuali...

Itu sekadar nak memperingatkan semua why we are here,on this way supaya kita duduk atas jln yg susah ni tidak membuta tuli..Oklah,beberapa hari lepas,saya seolah-olah menghadiri satu rancangan 'jejak kasih' yg dipopularkan oleh TV3..Rancangan ini betul-betul berjaya mengumpulkan 'keluarga-keluarga' yg telah terpisah sekian lamanya..Dlm rancangan tu,keluarga kami yg terpisah menjadi 3 bakal disatukan kembali tidak lama lagi..Tiada apa yg sy inginkan selain ingin melihat kami dpt meneruskan hidup di 'rumah' yg baru dgn lebih bahagia.Kami tak sanggup melihat ada adik-beradik yg 'meninggal' dlm masa yg sesingkat cuma kerana perkumpulan semula kita ini baru shj bermula..

Inilah jalanku..,inilah keluargaku...
Bertuah diri ini mempunyai 'ibubapa' yg hebat dan dibantu oleh adik-beradik yg mantap..Abang-abang & kakak-kakak yg saya miliki kini bukanlah calang-calang manusia rupanya..Alangkah indahnya sekiranya kami dpt merasai segala perjalanan hidup ini sehingga ke akhirnya..Kesusahan jgn diminta.Tidak diminta pun,pasti kan ketemu jua...Inilah gunanya ikatan keluarga..Kita ikat tali keluarga ini dgn tali pengharapan padaNya.Susah senang kita janji akan hadapi bersama..Janji juga bahawa kita akan hidup di 'rumah' yg baru dgn penuh bahagia tanpa ada sebarang prasangka,bermasam muka..Taraf kita sama.Andai terbit perasaan tersebut,kita punyai 'ibubapa'..Luahkan kpd mereka.Mereka punyai formula ramuan yg diadun hebat tersedia..Semata-mata utk dieratkan pertalian keluarga ini menggapai cebisan redhaNya..

3 keluarga menjadi satu!!Jom kita gegarkan 'rumah' baru kita!!Allahuakbar!!!

5 comments:

Syaufiq on April 26, 2009 at 2:16 PM said...

sejuk hati ana...terasa ukhwah yg ternbina ni di atas jalan dakwah! bersama gegarkan rumah baru kita!!!

Ahmad Taufiq Redzuan on April 27, 2009 at 5:46 PM said...

Assalamualaikum..seronok bila difikir-fikirkan kembali kenangan silam..bersama memimpin perubahan! mari kita 'GEGARKAN ' RUMAH baru kita..x sabar rasanya..kan mir..hehe

Syaufiq on April 28, 2009 at 11:56 PM said...

ya allah....
indahnya ukhwah ni...
moga kita sumer thabat dlm perjuangannya!!

'abid on April 29, 2009 at 6:38 AM said...

insyallah ya syaufiq
seronok an dpt jupe shbt2.da lme terperuk dlm umah ni.
tp sedih jgk xdpt kumplkan sume skali..nik,temponek(h.fris) & fris zmri..almaklumlah..,bizi meniaga.hehe

Radziah Abu Bakar on May 3, 2009 at 7:43 AM said...

Ahlan Wasahlan ke "Rumah Baru", nampaknya "rumah" akan berseri dengan kehadiran antum..

 

Coretan Kalam Pemuda Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template